Football Manager 2019 Review: Kampioen worden met Telstar

In de wereld van games zijn er een paar titels ie je elk jaar min of meer blind in huis kan halen. De FIFA-reeks is er één van, de nieuwe Call of Duty is vaak een verplichte aankoop en wat mij betreft mag je daar ook Football Manager bij zetten. Elk jaar komt ontwikkelaar Sports Interactive met een nieuwe game die je de mogelijkheid geeft om als coach van je favoriete team aan de slag te gaan en met hen te strijden voor de titel of promotie. Football Manager 2019 is het nieuwste deel en het is weer heerlijk verslavend.

Football Manager 2019 is een game die enerzijds voortborduurt op de successen van zijn voorganger, maar anderzijds ook kritisch kijkt naar wat er minder goed aan was. Zodoende zie je hier en daar een aantal fijne verbeteringen die het geheel een stuk fijner maakt. Dit zijn de vijf punten die mij tijdens het spelen zijn opgevallen.

Het maken van tactieken is makkelijker geworden in Football Manager 2019

Wanneer je begint bij een nieuwe club dan zul je aan het begin veel tijd moeten doorbrengen met het regelen van zaken. Dat terwijl ik zelf gewoon het liefst het veld op ga, mijn sterkste selectie kies en vervolgens wedstrijden win. Het maken van tactieken was in het verleden nogal tijdrovend. Gelukkig kun je in Football Manager 2019 gebruik maken van templates op basis van de tactieken van grote teams. Dat moet er voor zorgen dat je bijvoorbeeld heel makkelijk op de counter kan spelen of je team juist opdraagt om een overwicht te hebben. Daarbij is het wel handig om te kijken wat voor soort team je hebt. Strijd je mee voor het kampioenschap of moet je juist vechten voor elk punt?

Football Manager 2019

Terwijl het tegelijkertijd nog diep gaat

Voor de liefhebbers die alles tot in de puntjes geregeld willen hebben, is het goed om te weten dat als je het wilt, je nog altijd heel erg diep kunt gaan. Je kunt per speler bepalen wat hij moet gaan doen en hoe zijn kwaliteiten het beste naar voren komt. Op die manier kun je in de theorie het perfecte team smeden en moet je vervolgens hopen dat dat in de praktijk er ook helemaal uitkomt. Dat laatste is nog niet altijd het geval.

Alle huidige veranderingen zijn doorgevoerd

In het voetbal is er de laatste jaren het één en ander veranderd en dat zie je terug in Football Manager 2019. In de competities waar het zit, wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de VAR en is ook de doellijntechnologie aanwezig. Zeker in wedstrijden dat het heel spannend is, kan zo’n beslissing je heel blij of juist woedend maken. Net als in het echt op de voetbalvelden. Daarnaast is het wel wat lastiger om op lange termijn succesvol te zijn met Engelse clubs. In het verleden haalde ik altijd talenten uit Zuid-Amerika en liet ik die bij mijn club opgroeien. Dankzij de Brexit is dat nu een stuk lastiger.

Football Manager 2019

Niks mooier dan een talent te zien doorbreken

Dus ben ik nu aan de slag gegaan met een kleine Spaanse club en daarmee langzaam maar zeker de weg naar de top vinden. Talenten uit Zuid-Amerika zijn ook hier iets lastiger om te krijgen, maar vanuit de Spaanse, Portugese en Franse markt heb ik na een paar jaar lang mijn team opgebouwd. Er is dan niks mooier om uiteindelijk de Champions League te halen met de jongens die je hebt laten opgroeien en waarvoor Real Madrid en Barcelona vele miljoenen euro’s voor over hebben. Het is een stuk magie die in elk deel van de reeks wel aanwezig is en dat geldt dus ook voor Football Manager 2019.

Persconferenties blijven beetje suf

Tijdens je carrière als trainer zul je regelmatig te maken krijgen met de pers. Voorafgaand aan de wedstrijd en ook zeker daarna hebben ze allemaal vragen. Ook wanneer je een nieuwe speler binnenhaalt wordt er van alles gevraagd. De antwoorden die je geeft kunnen invloed hebben op het team en de spelers, dus in principe moet je goed nadenken over wat je zegt. De vragen en de antwoorden zijn echter al jaren hetzelfde, waardoor het een beetje saai is. Gelukkig kun je je assistent trainer deze dingen laten afhandelen.

Football Manager 2019

Football Manager 2019 is nu verkrijgbaar op de pc. Wil je meer weten over gamen? Bezoek dan hier onze handige overzichtspagina.