Dit Ford patent ziet er vreemd uit, maar er zit logica achter

Onlangs verscheen er een wel heel bijzonder Ford patent op de website van de U.S. Patent And Trademark Office. Je kunt zien dat het om een auto moet gaan, maar het is toch heel anders dan wat je gewend bent van een auto. Dan begint het te dagen en bedenk je je dat je zoiets al eerder hebt gezien en dat autonome auto’s eraan zitten te komen.

Ridders van de ronde tafel op wielen

Wat de Ford zo opvallend maakt is het gedeelte waar mensen horen te zitten. De voorste en achterste stoelen zijn verdwenen en er zijn nu zo’n acht zitplaatsen verdeeld rondom een ronde tafel, in een ronde cabine. De cabine steekt door zijn rondheid zelfs ook uit boven de basis van de auto. Het lijkt op een soort ridders van de ronde tafel setup, maar dan mobiel.

Ford patent autonome auto

Ford patent voor carousel auto?

In het patent wordt beschreven dat er in het passagiersgedeelte een rail rondom de cabine loopt, waar de stoelen op gemonteerd zijn. De stoelen zitten echter niet vast en zouden individueel over de rail heen kunnen glijden. Dat is natuurlijk erg flexibel, maar hopelijk kunnen de zitplaatsen tijdens het rijden wel vastgezet worden. In een cirkel rondrijden zal bij veel mensen al voor misselijkheid zorgen, maar met glijdende zitplaatsen wordt het een ware kermisattractie. Op een tweede schets lijkt de auto inderdaad ook meer op een soort carrousel.

Ford patent zelfrijdende auto

Autonome lounge auto’s

Uiteraard is zo’n setup alleen mogelijk als we het hebben over een autonome auto. Tegenwoordig is dat niet meer iets uit science fiction films, maar zitten de dingen er ook in het echt aan te komen. Van verschillende automakers hebben we al concepten gezien, waarbij de auto meer in een soort loungeruimte is veranderd. Bij sommige concepten kunnen de voorste stoelen 180 graden worden gedraaid en bij andere concepten zijn de stoelen al meteen zo neergezet en ontbreekt er zelfs een stuur.

Zo zit je in het Renault EZ-Go concept achterin in een u-vorm en hoeft niemand meer zelf te rijden.