Daniel Koster
Daniel Koster 18 aug 2016

Wie wint de Formule 1: de auto of de coureur?

Max Verstappen gaat als een trein en hierdoor is de Formule 1 weer helemaal hot and happening. De hoogste tijd vonden wij om onze wekelijkse WANT Q&A aan de Formule 1 te wijden. Hoe gaat het met Max Verstappen en is ‘ie écht zo talentvol? En wat is de verdeling tussen auto en coureur?

#Even kort: hoe staat het er met de Formule 1 voor?

De Formule 1 is uiteraard altijd al vet geweest. Dat onze Max Verstappen daar nu in meedingt, dat maakt de Formule 1 nog vele malen vetter. Dat merk je ook aan de populariteit van de Formule 1 in Nederland. Iedereen praat over ‘onze’ Max. Maar hoe staat dat ervoor? Zoals je kunt zien heeft Max één keer de eerste plek in de wacht gesleept en staat ‘ie op dit moment netjes op de zesde plaats in het wereldklassement. Met nog flink wat races in het verschiet is de derde plek een reële optie. We zullen na de eenentwintigste en tevens laatste race zien hoe goed Max Verstappen het zich er vanaf maakt.

#Is de auto van invloed op de prestaties?

Dit is een uiterst belangrijke vraag. Er zijn verschillende auto’s van verschillende automerken en sponsoren. Dat betekent dus dat er twee factoren zijn: welk automerk én de hoeveelheid geld dat achter een Formule 1 bolide zitten. Het meeste geld zit achter Red Bull Racing, Mercedes AMG, McLaren-Honda en Ferrari.

Deze teams werken met jaarbudgetten van tussen de 420 en 470 miljoen euro. Dat in samenstelling met de automerken, zoals Ferrari en Mercedes AMG, leidt ertoe dat dit dé auto’s zijn om te verslaan. Dat zie je dan ook terugkomen in het algemeen klassement. Dus, de auto is van invloed op de prestaties, zeker.

#Welke auto’s kunnen de strijd dan met elkaar aangaan?

Het is dus niet enkel een willekeurige auto en coureur. We stelden het hierboven al, maar de acht auto’s (twee coureurs per team) die doorgaans de strijd voor de eerste plaats aangaan zijn Red Bull Racing, Mercedes AMG, McLaren-Honda en Ferrari. In 2014 werden de eerste hybridemotoren geïntroduceerd en Mercedes AMG heeft deze motor het beste onder de knie gekregen. Daarbij klopt het totaalplaatje van de motor met zaken als de chassis, aerodynamica en de vering waardoor dit dé te kloppen auto is. Aan de onderstaande tussenstanden zie je inderdaad dat dit de realiteit is.

Ook voor de rest van de auto’s gaat dat op, behalve voor McLaren-Honda. Die presteren dit jaar ondermaats. Maar waar zit Red Bull, het team van Max, dan? Net iets achter Mercedes AMG en Ferrari. Hun motor is namelijk wat zwakker én de randzaken kloppen ook nog niet helemaal. Toch winnen zij prijzen. Je zou hieruit kunnen concluderen dat de auto dus een grote rol speelt, maar er meer is dan dat. Ja, we hebben het over de coureur.

#Is de auto bepalend, of de coureur, of de auto en coureur?

Je moet zo je kwaliteiten kennen, en de Formule 1 is dat niet helemaal voor ons. Vandaar dat we Mitchell, hoofdredacteur van Manners.nl en voormalig autocoureur, vroegen om de vraag over auto en coureur te beantwoorden: “Beide factoren zijn verschrikkelijk belangrijk, maar ook de combinatie mag niet worden onderschat. Een goede auto vormt de basis.

Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn op het presteren van de auto, dat je in de basis letterlijk seconden kunt winnen op de concurrentie als jij het totaalpakket het beste voor elkaar hebt. Neem nu de Red Bull van Max Verstappen: een auto die in potentie races kan winnen, maar de motor van Renault (onder de naam TAG Heuer) komt gewoon veel power tekort ten opzichte van de Mercedes AMG-krachtbron. Dat betekent misschien dat Red Bull-coureurs in de basis al twee-tienden van een seconde langzamer zijn door de auto.

Stel je nu een achterhoedeteam voor waarin én de motor én het chassis én de aerodynamica minder goed zijn dan bij de topteams, dan kijk je in de basis al tegen een achterstand van 2,5 seconden aan. Dat kan geen coureur helemaal goedmaken.

Dat gezegd hebbende: je kunt Lewis Hamilton, Sebastian Vettel of Max Verstappen in een auto van Manor of Sauber zetten, maar dan winnen zij ook geen races. Zullen zij het beter doen dan de coureurs die daar nu zitten? Hoogstwaarschijnlijk wel. Over het algemeen rijden de beste coureurs ook bij de beste teams. Maar zelfs de beste coureur kan niet winnen in de slechtste auto en de slechtste coureur zal geen potten breken in de beste auto. Uiteindelijk vrees ik wel dat de auto de belangrijkste factor is.

Uiteindelijk vrees ik wel dat de auto de belangrijkste factor is.

Het draait echter ook om de combinatie: de rijstijl van de coureur moet bij de auto passen. Kijk naar Vettel en Raikkonen: twee coureurs met zeer verschillende rijstijlen. De voorgaande seizoen was Vettel veruit de snelste, maar de auto die Ferrari dit jaar heeft gebouwd, lijkt veel beter bij de rijstijl van Raikkonen te passen.

De ene coureur rijdt clean, terwijl de ander zeer ruig met de auto omgaat: elke auto reageert daar anders op. Het gaat dus om een bepaalde synergie van auto en coureur.”

#Wat maakt Max Verstappen een goede coureur?

Ook voor deze vraag klopten we bij Mitchell aan: “Laten we voorop stellen dat Max Verstappen over een buitengewoon hoeveelheid talent beschikt. Zo’n wonderkind kom je slechts eens in de tien jaar tegen, misschien nog wel minder vaak. Maar er is natuurlijk meer: Verstappen lijkt een zeer snelle leerling en bovendien niet erg gevoelig voor druk. Hij rijdt doorgaans alsof ‘ie al jarenlang in de Formule 1 rondrijdt.

Hetgeen dat Max Verstappen voor mij het meest onderscheidt, is het feit dat hij een ware meester is in het ‘lezen’ van de auto. Hij weet precies wat wel en niet kan en weet daar optimaal gebruik van te maken. Hij kan soms inhaalacties plaatsen die anderen nooit zouden wagen, waarschijnlijk omdat hij dan echt helemaal op honderd procent zit terwijl anderen op 98 procent blijven steken.

Hij rijdt doorgaans alsof ‘ie al jarenlang in de Formule 1 rondrijdt

Het beste voorbeeld is hoe hij met zijn banden omgaat: waar veel coureurs hun banden in twintig rondjes aan flarden rijden, houdt Max het dertig rondjes op hoog tempo vol. Max analyseert en past toe. Zijn teamgenoot Ricciardo is vaak sneller in de kwalificatie, maar in races zie je dat Max dingen naar zijn hand kan zetten. Dat heeft met meer te maken dan met talent alleen. Noem het gogme ofzo.

Hij heeft overigens een fantastische leermeester gehad in zijn vader Jos. Men doet wel eens lacherig over de prestaties van Jos Verstappen, maar diens carrière werd gekenmerkt door pech. Jos was een ware meester in het afstellen van de auto en het begrijpen van de techniek. Dit heeft hij ongetwijfeld op Max overgebracht.”

#Wat verdient Max Verstappen eigenlijk?

Het is lastig te achterhalen wat een Formule 1 coureur verdient. Dat is namelijk geheim. Maar die informatie lekt wel uit. De grote mannen die al jaren meedoen kunnen tientallen miljoenen euro’s verdienen. Volgens deze bron zou Max bij Red Bull 750.000 euro per jaar verdienen. Echter komen hier nog bonussen bij (wanneer je punten pakt tijdens een grand prix) en zijn ook sponsorcontracten niet meegeteld. Het jaarlijkse bedrag die hij op zijn bankrekening ziet bijgeschreven zit zo in de miljoenen euro’s. En dat gaat over de jaren (als hij zo en nog beter blijft presteren) alleen maar toenemen.

#Kan Max Verstappen met zijn auto de Formule 1 winnen?

Ja dat kan. Dat wordt in ieder geval door Helmut Marko van Red Bull gesteld. Max wordt alleen maar beter en dat geldt ook voor de Red Bull auto. Een synergie van auto en coureur zal betekenen dat het goed kan dat Max binnen twee jaar de Formule 1 wint. Helmut stelt dan wel dat ook Red Bull hun schouders eronder moet zetten om de auto ook tot een hoger niveau te tillen. Het gaat dan om het perfectioneren van de chassis, de aerodynamica enzovoorts. Dan pas kan Max écht aanspraak gaan maken op die wereldtitel. Hoe tof zou dat zijn?

Reageer op artikel:
Wie wint de Formule 1: de auto of de coureur?
Sluiten