Jelle van Es Gaming 5 okt 2018
Leestijd: 5 minuten

Forza Horizon 4 Review: Een uitstekende racegame

De Xbox One is momenteel niet de meest voor de handliggende spelcomputer om op te gamen. Ondanks dat Microsoft werkelijkwaar stunt met de prijzen van de spelcomputer en zeker de Xbox One X technisch goed in elkaar zit, heeft de spelcomputer één groot probleem: er zijn te weinig exclusieve games op. Waar je op de PlayStation 4 dit jaar los kon gaan met topgames als Yakuza 6, God of War, Spider-Man en Shadow of the Colossus, heeft de Xbox One eigenlijk alleen maar Sea of Thieves en State of Decay 2 gehad. Games die het gewoon moeten afleggen tegen andere titels. Gelukkig is er nog één serie die het altijd goed doet voor Microsoft: de Forza-reeks. Vorig jaar kregen we de serieuze racegame Forza Motorsport 7 en nu kunnen we genieten van Forza Horizon 4.

De Horizon-reeks is altijd wat luchtiger geweest dan de Motorsport-reeks. In de serie word je gedropt in een grote omgeving en kun je daar vrij rondrijden en tegelijkertijd onderweg meedoen aan allemaal races en kampioenschappen. In Forza Horizon 3 kregen we de kans om in Australië rond te rijden. Deze keer bevinden we ons in het Verenigd Koninkrijk en dan met name in de buurt van Schotland. Andermaal ben je onderdeel van een groot festival en heb je veel vrijheid om alles te verkennen in een grote diversiteit aan wagens. Dit is wat ons tijdens het spelen is opgevallen.

Heerlijke grote map waar veel te doen is

In de communicatie van Forza Horizon 4 wordt er gezegd dat je nu in het Verenigd Koninkrijk kan racen. Met The Crew 2 nog vers in mijn achterhoofd had ik daardoor het idee dat het hele Verenigd Koninkrijk beschikbaar zou zijn. Dat is dus niet het geval. Qua oppervlakte is de map in Forza Horizon 4 ongeveer net zo groot als het derde deel, maar heeft als belangrijk verschil dat er meer te doen is. Er zijn meer wegen om over te scheuren, offroaden is interessanter geworden dankzij de vele bospaden en ook heb je wat meer bergen om te beklimmen om uiteindelijk van het grote uitzicht te genieten. Bovendien zorgt Microsoft er voor dat er elk uur wel nieuwe challenges zijn, waardoor je je nooit hoeft te vervelen.

Forza Horizon 4

Spelen met de seizoenen

Het grootste verschil ten op zichte van zijn voorganger is dat je nu te maken krijgt met de verschillende seizoen. In de eerste paar uur dat je de game speelt, zit je in een eigen wereld en maak je langzaam kennis met de seizoenen. Als je daar voorbij bent, kom je op de liveservers terecht, die per week een ander seizoen hanteren. Op het moment van schrijven betekent dat je in de herfst kunt rondrijden en volgende week wordt alles wit met de winter. Het verschil tussen de seizoenen is voornamelijk cosmetisch, met uitzondering van de winter. In dat seizoen glibber en glij je iets meer over de weg. Dat maakt het wat lastig om races te rijden met supercars, dus daar zit wel een beperking in. Het kan dus zijn dat de game straks drie weken in de maand enorm tof is om te doen en je één maand hebt waarbij je echt even moet doorbijten.

Forza Horizon 4

Zoveel toffe wagens

Het wagenaanbod is eigenlijk in elke Forza-game wel goed en dat geldt andermaal voor Forza Horizon 4. Waar je in deel drie eigenlijk gelijk werd doodgegooid met toffe wagens, daar is de kans hier iets kleiner dat je gelijk in de meest ultieme bak kunt springen. Toch zul je na een paar uur spelen al een behoorlijke collectie hebben aangelegd en verdien je bovendien ‘influence’ met elke wagen die je koopt. Dit heb je zeker in het begin nodig om door de afgesloten tutorial-wereld heen te gaan en levert een nieuwe bak zodoende dus ook progressie op. Bovendien is het ook wel leuk om met een nieuwe wagen te gaan rijden, omdat die dan net weer iets anders reageert op de weg. Als je een verzamelaar bent, is Forza Horizon 4 zonder twijfel een game om vele uren in door te brengen.

Forza Horizon 4 Xbox Game PAss

Technisch nagenoeg perfect

Gelukkig kun je tijdens het rondrijden ook echt genieten van de omgeving, want Forza Horizon 4 ziet er belachelijk goed uit. Ik heb hem zelf gespeeld op de Xbox One X, waarbij ik er voor koos om de game voornamelijk op een hoge framerate te laten spelen. En dat betaalt zich absoluut uit. Zeker wanneer je met hoge snelheden door de wereld heen raast, loopt alles nog zeer soepel en heeft de game er geen problemen mee dat je allemaal muurtjes omploegt of al slippend door de bocht gaat. En als je dan stil staat, dan kun je kijken naar de prachtige vergezichten of de pittoreske dorpjes. Er zijn maar weinig racegames zo mooi als Forza Horizon 4.

Forza Horizon 4

Soundtrack van Forza Horizon 4 is uitstekend

Tot slot wil ik nog iets kwijt over het geluid van de game. De wagens klinken al heel erg goed, maar het is met name de verschillende radiostations waar je naar kunt luisteren tijdens het racen die indruk maken. Er is een mooie variatie aan muziek en elk station kent behoorlijk veel nummers. Helemaal een feest wordt het als je de game met Dolby Atmos beleeft. Iets dat ik dankzij een RIG-headset kan beleven. Niet alleen komt de muziek dan nog beter binnen, je hoort ook duidelijk de verschillende auto’s om je heen.

Forza Horizon 4

Forza Horizon 4 is zodoende wat mij betreft de beste racegame van dit jaar. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, je hebt zoveel toffe wagens om mee los te gaan en bovendien ziet de game er fantastisch uit. Forza Horizon 4 is nu beschikbaar voor de Xbox One en pc. Wil je meer lezen over gaming? Neem dan eens hier een kijkje.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!