Deze elektrische crossmotor brengt spanning zonder het gebruikelijke gegrom

Als je denkt aan motorcross denk je aan spanning, spektakel en grommende motoren. KTM maakt als sinds 1951 motorfietsen welke hieraan voldoen, maar komt nu met een crossmotor die het net iets anders doet. De Freeride E-XC is namelijk uitgerust met een elektrische motor en maakt geen piep. Overigens komt hij nog wel met de gebruikelijke spanning en adrenaline kick.

Vijftig procent meer batterijcapaciteit

Het nieuwst model van de Freeride E-XC komt met belangrijke verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. Zo is hij uitgerust met een lithium-ion batterij, welke je 50 procent meer capaciteit biedt dan de vorige E-XC. Het is bij het nieuwe model een accu geworden van 3.9kWh  tegenover de 2.6kWh van het vorige model.

KTM Freeride E-XC motorfiets

Snel opladen of gewoon verwisselen

Om de lege batterij weer helemaal vol te krijgen, hoef je maar 80 minuten te wachten. Als 80 procent ook goed genoeg is, wordt dit 50 minuten. Natuurlijk kun je ook gewoon een extra batterij kopen en je lege batterij hiermee verwisselen. Dat gaat simpel en snel, door vier bouten los te draaien onder het zadel. Met een volle batterij zou je zo’n 1,5 uur kunnen crossen.

KTM Freeride E-XC motorfiets

Constante power onder alle omstandigheden

Zoals gezegd komt de motorfiets met een elektrische motor. Deze is bijna volledig stil. De watergekoelde Engine Control Unit (ECI) zorgt ervoor dat je onder alle omstandigheden genoeg power hebt om je kunsten te vertonen. Daarnaast zou je bijna geen omkijken hebben naar de motor en weinig onderhoudskosten eraan kwijt zijn. De motor is goed voor 24,5pk en 42Nm koppel.

Het is natuurlijk de vraag of je nog wel dat echte crossmotor gevoel krijgt, als de motor niet een hels kabaal maakt. Dat zorgt meestal wel voor wat extra sensatie. Aan de andere kant kun je met een elektrische motor wel lekker snel optrekken.

KTM Freeride E-XC motorfiets

Nieuwe voorvork en schokdemper

Wat nog meer nieuw is aan het laatste model, is de vork aan de voorkant. Het nieuwe model gebruikt een WP XPlor 43 vork. Aan de achterkant vinden we een WP PDS XPlor schokdemper. Deze zou komen met allerlei aanpassingsopties en de motorfiets helpen om beter vooruit te komen. Daarnaast komt de Freeride E-XC met lichte wielen van geanodiseerd aluminium en velgen van Giant.

KTM Freeride E-XC crossmotor

Crossmotor ook in Nederland beschikbaar

Gelukkig voor motorsport liefhebbers wordt de Freeride E-XC ook in Nederland verkocht. Er zijn verschillende dealers waar je de motor kunt bemachtigen, waaronder Hannamax in Hedel en Van Oss Motoren in Oss. Op de KTM website vind je een overzicht van alle dealers. De prijs wordt helaas niet vermeld op de website. Maar reken maar dat je er een behoorlijk bedrag voor zal moeten neertellen.

As je dan op motoravontuur gaat moet je natuurlijk niet beperkt worden door wel of niet beschikbare slaapplaatsen. Deze tent is ideal om mee te nemen en gebruikt je motor als paal.