Gear Club Unlimited review: arcaderacer op de Nintendo Switch

Als we kijken wat de Nintendo Switch in zijn eerste jaar heeft gebracht, dan zien we daar een hoop leuke titels. Toch is er één genre dat niet zo goed wordt vertegenwoordigd: de racer. Mario Kart 8 Deluxe tellen we dan niet mee. Dit jaar zijn er heel wat racers uitgebracht op de andere platformen, maar is de Switch is daarbij overgeslagen. Dus geen F1, Need for Speed of Project Cars. In het land der blinden is de game Gear Club Unlimited dan ook snel koning.

Gear Club Unlimited en zijn mobiele oorsprong

Gear Club Unlimited is een game met een interessante oorsprong. De game komt namelijk vanuit de mobiele gamemarkt naar de Switch. Waar de game onder de naam Gear Club op de mobiel een gratis game is, daar betaal je er op de Switch gewoon de volledige prijs voor. En dat lijkt niet helemaal in balans te zijn. Gear Club Unlimited is geen slechte game, maar is wel te summier om er een volledig prijskaartje aan te hangen. Daarvoor is de besturing te matig en is de game visueel nogal simpeltjes, om nog maar te zwijgen van de nogal simpele opzet van de racers. Het is nergens echt slecht, maar ook niet echt speciaal.

Gear Club Unlimited

Gear Club Unlimited is een racegame die ik speel zonder dat het me iets doet. Ik rijd korte races op locaties die vrolijk ogen, maar niks zeggen en waarbij de zon meer dan eens zo fel in mijn ogen schijnt dat je nauwelijks iets ziet. Daarbij heb je de ene keer een auto die zoveel beter is dat je na dertig seconden al een voorsprong van een halve kilometer hebt en de andere keer er achter komt dat je auto eigenlijk veel te zwak is.

Rare besturing

De besturing van de game vind ik nogal vreemd. Wie remt bij bochten verliest veel snelheid, waardoor je zou denken dat het een lekkere arcade game is waarbij je flink driftend door de bochten kunt gaan. Maar als je dan echt een scherpe bocht hebt, dan moet je of van een zeer grote afstand gaan remmen (wat vaak niet lukt) of de bocht uit te knallen en via een botsing tegen de muur weer verder te gaan.

Een alternatief lijkt er voor mij niet te zijn. In dat geval neem ik vaak de laatste keuze voor lief omdat het minder tijd kost, maar hierdoor komt de race-ervaring nooit echt tot zijn recht. Het is allemaal lafjes wat er op de weg zelf gebeurt en het inspireert nauwelijks.

En dat is jammer, want de manier waarop de carrière is opgezet is in orde. Je kunt per race een drietal sterren verdienen en als je er per competitie genoeg hebt, kun je een nieuwe competitie betreden. Ook verdien je geld en experiencepunten, waarmee je nieuwe wagens kunt kopen en in levels omhoog kunt gaan. Met dat laatste speel je nieuwe onderdelen voor je garage vrij. Daarmee heb je weer mogelijkheden om je auto’s te verbeteren of te pimpen. Dit aspect werkt gewoon goed en is een reden om door te gaan. Ondanks dat de game niet heel erg lekker rijdt.

Gear Club Unlimited is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over deze console? Bezoek dan zeker ons uitgebreid Switch Dossier.