Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Home 19 jun 2017

Dit vinden consumenten het belangrijkst bij slimme speakers

De slimme speaker markt is onlangs verrijkt met een nieuwe aanwinst: Apple‘s HomePod. De website Morning Consult vroeg zich af hoe dit de markt zou beïnvloeden en naar welke speaker de voorkeur van de consument nu uitgaat. Hiervoor deden 2.2000 mensen mee aan een enquête. Amazon’s Echo lijkt voorlopig nog de favoriet te zijn. 

Na bekijken overzicht specificaties minder mensen geïnteresseerd in HomePod

33 % van de ondervraagden gaf aan geïnteresseerd te zijn in het kopen van de Apple speaker. Wanneer gekeken werd naar mensen die al in het bezit waren van apple producten steeg dit percentage naar 44%. Nadat de participanten een overzicht kregen van de specificaties van de verschillende speakers, waren er minder mensen geïnteresseerd in het kopen van de HomePod. Onder alle ondervraagden was nog maar 30% geïnteresseerd en bij de Apple gebruikers daalde het percentage naar 40%.

Apple HomePod

Amazon Echo meest waarschijnlijke aankoop

Toen de vraag net iets anders werd gesteld kwam duidelijk naar voren dat de voorkeur bij de Amazon speakers lag. Onder de Apple gebruikers gaf 18% aan dat ze waarschijnlijk een Amazon Echo zouden kopen. Met 17% koos één procent minder voor de HomePod. Bij de Echo Dot en Google Home waren de cijfers respectievelijk 11% en 4%. Onder niet Apple gebruikers zou 17% naar alle waarschijnlijkheid de Echo kopen met een gedeelde tweede plek voor de Echo Dot en Google Home met 11%. Slechts 9% van alle participanten dacht een HomePod te gaan kopen.

Amazon Echo slimme speaker

Geluidskwaliteit slimme speaker het belangrijkst, uiterlijk het minst belangrijk

In de enquête werd ook gekeken naar wat de ondervraagden belangrijk vinden wanneer ze een slimme speaker zouden uitkiezen. De belangrijkste reden om een speaker wel of niet te kopen is de prijs (57%). Dat is bij de meeste aankopen zo, dus dat is niet zo verrassend. Na de prijs wordt de kwaliteit van het geluid als belangrijkste feature genoemd (51%). Vervolgens komen de accuraatheid van de spraakherkenning (49%), compatibilitiet met bestaande apparaten (44%), toegang tot streamingdiensten (30%) en integratiemogelijkheden met andere slimme producten aan de beurt (29%). Het merk van de speaker kreeg ook 29% en het minst belangrijk werd het uiterlijk van het apparaat gevonden (21%).

Aangezien de geluidskwaliteit de belangrijkste feature blijkt te zijn bij het uitkiezen van een slimme speaker, zou de HomePod eigenlijk als populairste moeten uitvallen. Apple heeft bij het ontwikkelen van de speaker namelijk juist de focus gelegd bij de geluidskwaliteit van de speaker. Maar aangezien de prijs het zwaarst weegt, wordt toch vaker gekozen voor Amazon’s Echo. Van alle speakers is de HomePod namelijk het duurst.

Reageer op artikel:
Dit vinden consumenten het belangrijkst bij slimme speakers
Sluiten