General Motors versus Tesla: nieuw platform voor elektrische auto (en meer)

General Motors heeft de plannen voor elektrische auto’s blootgelegd om te laten zien hoe serieus het is over de elektrische toekomst. Zo is er onder meer een gloednieuw platform voor elektrische auto’s met een verbeterde batterij, genaamd Ultium, gepresenteerd door het bedrijf.

Het nieuwe platform van General Motors moet flexibel en veelzijdig worden, zodat er straks veel soorten elektrische voertuigen gemaakt kunnen worden. De nieuwe soorten accu’s zijn ook uniek in hun soort en kunnen dankzij hun vorm opgestapeld worden (in tegenstelling tot de batterij met een cilindervorm). De batterijen kunnen zowel horizontaal als verticaal geplaatst worden en bieden een vermogen aan variërend van 50 tot 200 kWh. Dat kan leiden tot een bereik van 643 kilometer (of zelfs een beetje meer).

General Motors presenteert toekomstplannen

De motoren voor de voertuigen worden eveneens in-house ontwikkeld en zijn straks verkrijgbaar als front-wheel drive, rear-wheel drive, all-wheel drive en performance all-wheel drive.

Elektrisch voertuig van General Motors. (Afbeelding: Steve Fecht for Genreal Motors)

General Motors heeft de scheikundige eigenschappen van de accu aangepast. Normaliter bestaan accu’s voor elektrische voertuigen uit nikkel, kobalt en magnesium. De Ultium-accu voegt daar aluminium aan toe en vermindert daardoor de aanwezigheid van kobalt met zeventig procent. Ook heeft het bedrijf de hoeveelheid bedrading teruggebracht met tachtig procent (in vergelijking met Chevy Bolt-voertuigen). De hoop is dat de kosten voor batterijcellen daardoor onder de 100 dollar per kWh zakken.

Elektrische voertuigen van General Motors die straks voorzien zijn van de Ultium-batterij werken met Level 2- en DC-snelladen. De meeste auto’s hebben straks ook een battery pack van 400 volt en een snellaadcapaciteit van 200 kW, terwijl het platform voor vrachtwagens straks battery packs van 800 volt en een snellaadcapaciteit van 350 kW heeft. Met deze stappen probeert het bedrijf twee problemen aan te pakken waar eigenaars van elektrische voertuigen tegenaan lopen: de kosten en de tijd die het kost om de accu op te laden.

General Motors wil de komende drie jaar 20 voertuigen uitbrengen. De eerste drie verschijnen dit jaar al: de Cadillac ‘Lyriq’ EV-crossover in april en twee elektrische varianten op GMC’s Hummer in mei. Daarna verschijnt de Cruise Origin, een autonome auto die gemaakt wordt door het bedrijf in samenwerking met Honda. Uiteindelijk krijgen alle vier de merken van de fabrikant – Chevy, Cadillac, GMC en Buick – hun eigen elektrische voertuigen.

The Verge

Reageer op artikel:
General Motors versus Tesla: nieuw platform voor elektrische auto (en meer)
Sluiten