Jeroen Kraak
Jeroen Kraak | LinkedIn Digital 24 juli 2020

Gmail gaat logo’s van bedrijven tonen vanwege oplichting

Je hebt vast wel eens een phishing-mail gekregen. Google wil daar wat aan doen. Het wil bedrijfslogo’s laten zien in Gmail.

Heel veel mensen gebruiken Gmail als e-maildienst. Het is makkelijk, aangezien je zelf je adressen aan kunt maken en je jouw eigen adressen behoudt als je overstapt naar een andere internetaanbieder. Ook kun je er makkelijk mee inloggen op diensten van Google. Helaas komt er ook af en toe een spambericht binnen, die verdacht veel lijkt op die van een echt bedrijf. Google gaat daar nu wat aan doen.

Bedrijflogo’s in Gmail

Google heeft deze week aantal veiligheidsupdates aangekondigd. Een daarvan is dat Google nu een nieuwe standaard voor e-mailauthenticatie aan het testen is. Als een e-mailadres van een bedrijf geverifieerd wordt door Google, komt een bedrijfslogo of icoon erbij te staan. Zo hoopt het bedrijf phishing en andere internetcriminaliteit dat via Gmail binnenkomt een halt toe te roepen. De komende weken gaat Google het al bij een aantal bedrijven testen.

Google gebruikt het DMARC-systeem om e-mailadressen te autoriseren. Hetzelfde systeem wordt ook in Gmail gebruikt om spam eruit te filteren. Bij bedrijven die goedgekeurd zijn zal je voortaan het logo in het bolletje. Daarmee kun je dus zien dat het geen oplichting is. Voordat bedrijven hierop aanspraak kunnen maken, moeten ze eerst een validatieproces doorstaan van een aantal certificatie-instanties zoals Entrust Datacard en DigiCert.

Spam zorgt vaker voor problemen

Dat er een goede bescherming nodig is tegen spam, bleek afgelopen maand al. Google had toen problemen met de spamfilter in Gmail. Als gevolg daarvan kwam er spam in de gewone inbox terecht. Dat probleem is gelukkig alweer lang en breed opgelost door de internetgigant.

Oplichting via internet is een groot probleem. Dat gebeurt niet alleen via e-mail. Ook via andere media als WhatsApp krijgen mensen te maken met phishing. Het is daarom belangrijk om altijd te checken wie de afzender is, ook al lijkt het op een betrouwbaar bedrijf.

 

Reageer op artikel:
Gmail gaat logo’s van bedrijven tonen vanwege oplichting
Sluiten