God Eater 3 Review: Voor als je meer Monster Hunter-achtige games wilt

Games Jelle van Es 12 feb 2019

De God Eater-reeks heeft het in het Westen nooit echt heel erg goed gedaan. De gamereeks is een duidelijk antwoord op de Monster Hunter-reeks, maar kwam uit op het moment dat de PlayStation Portable zo goed als dood was en het vervolg op de PlayStation Vita was in het Westen ook geen handige zet. Maar in Japan heeft de reeks het erg goed gedaan. Daar zijn de handhelds langer succesvol geweest en is men gewend om games samen met vrienden op pleintjes te spelen. God Eater 3 is nu echter gelijk voor de thuisconsoles uitgekomen. Je zou denken dat met die overstap ook is gekeken naar het succes van Monster Hunter World, maar dat is niet helemaal zo.

God Eater 3 is redelijk hetzelfde als de oudere God Eater-games, wat betekent dat alles wat ouderwetser aanvoelt. Daarmee is het niet voor iedereen even geschikt. Maar wanneer je op zoek bent naar een game die je perfect met je vrienden kunt gaan spelen waarbij je veel kunt gaan beleven, dan is God Eater 3 een goed alternatief. Dit zijn de vijf punten die me tijdens het spelen zijn opgevallen.

Een lekker overdreven anime-verhaal

Ik ben een liefhebber van een Japanse manier van verhaal vertellen. En wat dat betreft valt God Eater 3 precies in mijn straatje. De game neemt je mee naar een post-apocalyptische, waarin de mensheid zo goed als uitgeroeid is. Er zijn er nog een paar over die het opnemen tegen de demonische wezens genaamd Aragami. Zij die het overleefd hebben, leven ondergronds en gaan van daaruit op pad om verschillende Aragami af te maken en voorwerpen te verzamelen. Wat dat betreft is het redelijk vergelijkbaar met Monster Hunter, waar je vanuit een basis op pad gaat. Je staat er echter niet alleen voor. Je wordt geholpen door AI-personages op je pad.

God Eater 3

Personages zijn leuk

En door die personages voel je je iets minder allen wanneer je alleen speelt. Het mooie aan God Eater 3 is dat alle gesprekken voorzien zijn van voice-overs. Op die manier komen de personages meer tot leven en haal je zo nu en dan ook echt voldoening uit het verhaal en hoe het zich ontwikkeld. Tegelijkertijd is het ook wel zo dat je in de game voornamelijk aan het knokken bent en dan niet echt de tijd hebt om hele verhalen te volgen.

God Eater 3

Vechtsysteem gaat diep

Het vechtsysteem is misschien wel het sterkste punt en dat is goed bij een game die voornamelijk om de actie draait. Het is allemaal een stuk sneller en je hebt veel opties om aanvallen te ontwijken. Tegelijkertijd heb je diverse mogelijkheden om combo’s te maken en zo een vijand op een goede manier af te maken. Daarnaast is het zo dat je teamgenoten je helpen wanneer je wordt afgemaakt. Je beloning is dan wel minder groot, maar je hoeft niet bang te zijn dat je hele missies opnieuw moet doen.

God Eater 3

Visueel wat matig

De game ziet er wat ouder uit dan dat je gewend bent van de games die nu uitkomen op de PlayStation 4. De personages zijn wat grof en de animaties zijn hier en daar wat houterig. Ook zorgt het post-apocalyptische element van de game er voor dat het meeste in de game nogal grauw en eentonig er uit ziet.

God Eater 3

Moeilijk om in te komen

God Eater 3 is nou niet echt een game die je makkelijk kunt oppakken en mee los kunt gaan. En dat is eigenlijk wel lastig als je een paar vrienden wilt optrommelen om de game samen met jou te gaan spelen. Het duurt echt een tijdje voordat je de verschillende mechanics door hebt en snapt hoe alles precies werkt. Daarnaast verzamel je tijdens het spelen verschillende voorwerpen die je weer kunt gebruiken om betere wapens en gear te maken. Maar ook dat is weer iets waar je echt in moet gaan duiken. De game is echt op zijn best als je samen met vrienden grote vijanden afknalt, maar het is zeker geen FIFA 19 die je even oppakt.

God Eater 3

God Eater 3 is nu beschikbaar voor de pc en PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.