God of War: iconische PlayStation-game ook een genot op pc

Games Jelle van Es 12 jan 2022

De PlayStation 4 heeft ons heel wat toffe games gegeven. Nu ligt de focus bij Sony op de PlayStation 5. Maar tegelijkertijd worden langzaam maar zeker ook games uitgebracht op de pc. Eerder zagen we al dat de uitgever dat deed met games als Horizon: Zero Dawn en Days Gone. God of War is de nieuwste game die dat pad bewandelt en is te spelen op de pc.

God of War is een game die in 2018 werd uitgebracht en dat jaar werd gezien als één van de beste games van het jaar. Hoewel het bijna vier jaar geleden is dat de game oorspronkelijk verscheen, is het nog altijd een dikke aanrader. Ik had enorm veel lol in het opnieuw beleven van dit grote avontuur op de pc. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

God of War op de pc

Groots en uitgebreid avontuur

In God of War maken we andermaal kennis met Kratos. In plaats van een setting in het mythologische Griekenland, speelt de game zich nu af in de Noorse spelwereld. Daarin krijg je te maken met je Atreus. Samen met hem beleef je een groots avontuur, die gevuld zit met diverse uitdagingen. Onderweg maak je kennis met een hoop andere personages en blijkt dat de wereld veel meer is dan een besneeuwd geheel. Het is een game die je echt flink wat uren bezighoudt en enorm leuk is om te spelen.

God of War
Meer dan alleen sneeuw (Afbeelding: PlayStation)

Gameplay staat als een huis

Voor een groot gedeelte komt de lol van de gameplay. Want die staat nog altijd als een huis. In vergelijking met de oudere games in de reeks, is de camera in deze God of War net iets meer achter de schouder van Kratos geplaatst en daardoor komt de actie iets beter naar binnen. Met je bijlen hak je er vervolgens flink op los, terwijl op de achtergrond je ook nog wordt bijgestaan door Atreus die met zijn pijl-en-boog op de vijanden weet te schieten en op die manier de zwakke punten kan raken. Het is echt een game waarbij je constant op het puntje van je stoel zit. Maar daarom heen ben je ook bezig jezelf telkens te verbeteren. In de omgevingen ontdek je diverse upgrades en is het mogelijk om ook bij verschillende kooplui upgrades aan te schaffen. Dat is ook nodig, want de vijanden in de game worden gaandeweg telkens iets sterker en bieden zodoende meer uitdaging.

God of War beste games
Lekkere actie (Afbeelding: PlayStation)

Ziet er heel erg goed uit

Goed, op de PlayStation 4 zag God of War er al erg goed uit en datzelfde kan gezegd worden voor deze pc-versie. Dankzij de kracht van de pc kun je makkelijk alle toeters en bellen in de game aanzetten. Zo kun je gebruik maken van een 4K-resolutie, maar heb je ook het voordeel van de framerate die unlocked is. Op die manier loopt alles echt super soepeltjes. Ook is het mooi om te zien dat de game naadloos overgaat van cinematics naar gameplay en je soms geen eens door hebt dat jezelf weer Kratos laat rondrennen.

Visueel dik in orde (Afbeelding: PlayStation)

Ultra-Wide scherm wordt ondersteund

Een ander sterk punt van God of War op de pc, is dat deze Ultra-Wide schermen ondersteunt. Ik heb zelf zo’n beeldscherm op mijn bureau staan en het is echt heel erg fijn dat dit zo werkt. Andere games die Sony heeft overgezet maakten ook al gebruik van deze functie. Het zorgt er simpelweg voor dat je meer op het beeldscherm ziet en je op die manier een beter overzicht is. Daarnaast laat Sony weten dat dit ook voor meer bioscoop-achtige ervaring zorgt, maar dat heb ik tijdens het gamen niet echt gemerkt.

God of War
Dit in Ultra-Wide is extra genieten (Afbeelding: PlayStation)

God of War was op de PlayStation 4 een absolute topgame. Deze pc-versie is uitstekend overgezet. De basis blijft sterk, terwijl het tegelijkertijd op verschillende punten gebruik maakt van de mogelijkheden die de pc biedt. De game is vanaf deze week te spelen. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichstpagina.

[REVIEW] Horizon Zero Dawn: Schittert ook op de pc