Goodyear ontwikkelt speciale banden voor elektrische auto’s

Je staat er waarschijnlijk niet zo vaak bij stil, maar er bestaan naast verschillende auto’s ook allerlei verschillende autobanden. Nu blijken al deze banden die we gebruiken voor verbrandingsauto’s niet helemaal geschikt te zijn voor hun elektrische tegenhangers en slijten ze een stuk sneller onder een EV. De bekende bandenfabrikant Goodyear kon dit natuurlijk niet langer zo door laten gaan en presenteerde tijdens de Geneva Motor Show banden die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontwikkeld.

Gewicht en koppel

Er zijn twee belangrijke verschillen tussen auto’s met een verbrandingsmotor en elektrische auto’s, afgezien van het captain obvious feit dat de auto’s totaal verschillende motoren hebben. Als eerste zijn elektrische auto’s over het algemeen zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor en als tweede verschil kunnen EV’s onmiddellijke koppel leveren.

Goodyear banden voor elektrische auto's

30 procent minder lang mee

Het extra gewicht en de onmiddellijke koppel van een elektrische auto zouden er volgens testen van Goodyear voor zorgen dat traditionele autobanden zo’n 30 procent sneller slijten. De nieuwe autobanden van het bedrijf, zouden hier echter tegen bestand zijn en ervoor zorgen dat het gewicht en de onmiddellijke koppel worden opgevangen.

goodyear banden EV

Banden met ander profiel

De nieuwe banden worden uitgerust met een bandenprofiel dat dunnere uitsparingen gebruikt, zodat een groter gedeelte van de band contact maakt met de weg. Dit zou ervoor moeten zorgen dat er meer grip is bij de onmiddellijke koppel en zou daarbij ook nog als resultaat hebben dat er minder lawaai wordt geproduceerd door de banden. Behalve de breedte van de uitsparing is ook de vorm ervan veranderd, om het hogere gewicht van een EV aan te kunnen.

Goodyear autobanden EV

Beter voor actieradius

Behalve dat de banden langer meegaan dan standaard autobanden, zouden ze ook goed zijn voor het rijbereik van de EV’s. Ze zijn namelijk gemaakt van een bepaald materiaal, waarvan de samenstelling zorgt voor een lage rolweerstand. De zijkant zou verder aerodynamisch zijn en het profiel zou komen met minder roterende massa. Het klinkt plausibel en zou een uitkomst kunnen zijn, aangezien er steeds meer elektrische auto’s op de weg verschijnen.

De vraag is of Goodyear ook komt met speciale winterbanden voor elektrische auto’s. Deze moeten namelijk weer voldoen aan allerlei andere dingen dan je standaard autobanden. Dit is waar je op moet letten bij het kopen van winterbanden.