Google introduceert Stories in mobiele zoekresultaten

Noah Korevaar 13 feb 2018 Tech

Kun je geen genoeg krijgen van de Stories die je op Instagram, Snapchat en Facebook tegenkomt? Dan hebben we goed nieuws voor je. Google gaat namelijk ook Stories introduceren, in zijn zoekresultaten. Het gaat om interactieve visuele ervaringen, die snel vanuit de zoekresultaten geladen kunnen worden. Het is de volgende stap voor het AMP-platform van de zoekgigant. Daarmee konden artikelen razendsnel direct in de zoekresultaten gelezen worden.

Google introduceert Stories in zoekresultaten

Google is het nieuwe format aan het testen in samenwerking met een aantal grote Amerikaanse titels. Wanneer je op bepaalde termen zoekt, krijg je een carrousel te zien met Stories. Althans, als je een smartphone gebruikt. Je kunt de stories ook al bekijken in Nederland, door te zoeken naar ‘Wired’ of ‘Washington Post’. Dat zijn twee publicaties die met de financiële steun van de zoekgigant al een aantal Stories hebben gepubliceerd.

Google AMP Stories

De mogelijkheden zijn vrij uitgebreid. Van simpele slideshows met tekst tot interactieve receptenfilmpjes: websites kunnen er creatief mee omgaan. Waar de stories van Snapchat gefocust zijn op actualiteit en na 24 uur verdwijnen, moet het format van Google ook waarde bieden op de lange termijn. De zoekgigant introduceert de nieuwe feature echt als een nieuwe manier om artikelen te consumeren.

Vraagtekens

In plaats van dat je doorklikt naar een uitlegartikel over Bitcoin, zul je voortaan dus wellicht een strak vormgegeven en interactieve guide raadplegen. Althans, als dit format aanslaat. Het vormgeven van een Story kost nou eenmaal geld, al helemaal vergeleken met een standaard artikel. Daardoor zal het voorlopig wellicht alleen weggelegd zijn voor prominente, grote bladen. Bovendien is het de vraag of websites zo niet inboeten aan traffic. Je bekijkt de Stories binnen Google zelf, in plaats van naar de website zelf te gaan.

Het is nog niet bekend wanneer Nederlandse titels met de Stories aan de gang kunnen gaan. Je kunt al wel zelf dus de nieuwe feature van Google ervaren door bijvoorbeeld op ‘Wired’ of ‘The Washington Post’ te zoeken. Check hier ook de bijzondere plannen van Facebook.

Reageer op artikel:
Google introduceert Stories in mobiele zoekresultaten
Sluiten