Waarom Google van Apple gaat winnen met augmented reality

Apple probeert met de komst van iOS 11 augmented reality groot te maken. Zij zijn echter niet de enige die deze droom hebben. Google doet het ook niet verkeerd, en zal het Apple volgens onderzoek over een paar jaar zelfs erg moeilijk gaan maken. De strijd is aan!

De strijd om de augmented reality-troon

De grote spelers in augmented reality-land zijn Snap Inc., ook wel bekend als het moederbedrijf van de app Snapchat, Google, Apple en Facebook. Als we het hebben over augmented reality smartphone-software dan wordt de echte strijd uitgevochten tussen Apple en Google.

Apple is zichtbaar hard aan de weg aan het timmeren om augmented reality voor smartphones groot te maken. Als het aan Apple ligt zetten zij de trend met hun ARKit. Deze maakt de doorbraak voor AR op smartphones binnen handbereik. De mogelijkheid om augmented reality in apps te bouwen door middel van ARKit geeft Apple een goede voorsprong op Google. Maar Apple moet uitkijken want ze kunnen Google’s hete adem in de nek al voelen.

ARKit

Google komt er aan

Een nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door Digi-Capital laat zien dat in 2021 Google’s ARCore waarschijnlijk een voorsprong heeft als wordt gekeken naar het gebruikersaantal, de winst en de invloed ervan. Naar verwachting zal Apple’s AR-platform volgend jaar twee keer zo groot zijn als Google’s ARCore. Tegen die tijd zijn de augmented reality ‘Camera Effects’ van Facebook vermoedelijk ook gelanceerd. De verwachting is dat ARKit dan ongeveer 1.5 keer zo groot is als ‘Camera Effects’.

Volgens Digital-Capital zijn er op dit moment nog veel verschillende versies van Android in gebruik, waaronder een aantal die geen ondersteuning voor ARCore hebben. Dat gaat volgens het onderzoek de aankomende jaren veranderen.

Wanneer het merendeel van de Android-apparaten beschikt over ARCore zal Google de sprong naar de nummer koppositie op het gebied van smartphone AR pakken. Het lijkt er op dat de fragmentatie van Android op dit moment het grootste probleem is voor de verspreiding van AR.

google augmented reality
Bron: Digi-Capital

De uitkomsten van dit onderzoek zijn niet geheel verrassend. Ondanks dat Google relatief laat is met het lanceren van dit platform, verwachten velen dat het tech-bedrijf de achterstand snel weer zal inhalen.

Het lijkt dat de focus van de augmented reality van het bedrijf op dit moment ligt op het herkennen van objecten. Dit is een functionele benadering van AR die de AR-markt mogelijk vooruit kan brengen. De Google Lens kan gebruikers van informatie voorzien; iets dat ook duidelijk aansluit bij de missie van het bedrijf.

Er zijn maar weinig bedrijven die over zoveel data beschikken als Google, dus dit zou een thuiswedstrijd voor ze moeten zijn. Vergeet ook niet dat Google AR al een keer heeft geprobeerd hip te maken met de Google Glass. We weten allemaal hoe het daarmee af is gelopen, maar wie weet was de bril zijn tijd wel vooruit ;-).

Google Home

Ondanks de potentie is er nog een grote inhaalslag te maken voor Google als het op augmented reality voor de consument aankomt. Met de komst van de nieuwe Google Home Mini, Google Home Max en vooral ook de slimme Pixel Buds infiltreert het bedrijf al wel een goed aantal huishoudens.

Augmented reality wordt op steeds grotere schaal gebruikt, maar hoe zit het eigenlijk met de opkomst van virtual reality? Lees er hier meer over.