Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 9 mei 2019

Google CEO geeft Apple wind van voren: ‘Privacy is geen luxeproduct’

Apple neemt steeds vaker afstand van andere techbedrijven door zichzelf bewust te positioneren als het enige bedrijf dat pro-actief met privacy mogelijk is. Oftewel, zo min mogelijk data verzamelen van gebruikers. Google lijkt aan het andere einde van het spectrum te zitten, als we Tim Cook moeten geloven. De zoekgigant wordt over het algemeen beschreven als de grote, kwaadaardige speler.

Google CEO slaat terug naar Apple

Google CEO Sundar Pichai gaat daar nu fel tegenin, met een vrij harde reactie op Apple‘s standpunt. Dat doet hij middels een scherp opinie-artikel in de New York Times. Het plaatje is volgens niet zo zwart-wit als Cook en Co. je willen doen laten geloven.

De boodschap? Privacy mag geen luxeproduct zijn. De Google CEO benadrukt dat bij Apple alleen consumenten die voor dure apparaten en diensten willen betalen, recht hebben op privacy. Google zou juist iedereen privacy bieden en veilige diensten voor iedereen toegankelijk maken, aldus Pichai. Een sterk punt, zeker nu Google grote stappen zet in armere markten als India.

Tim Cook en Sundar Pichai staan qua het verzamelen van data vaak lijnrecht tegenover elkaar. Cook waarschuwt voor de gevaren van grootschalige dataverzameling, en beweert dat het verzamelen van data eigenlijk sowieso een no-go is. Hij trekt aan de alarmbel: “Consumenten moeten niet langer pikken dat bedrijven gebruikersprofielen hamsteren, combineren en verkopen. Het aantal hacks en lekken is groter dan ooit. We zijn de grip kwijt.”

Een acceptabele middenweg: privacy voor de massa

Google CEO Sundar Pichai denkt daar anders over en verdedigt in zijn opiniestuk de houding van Google. Volgens hem is het verzamelen van gegevens niet verkeerd, mits het bedrijf in kwestie de data gebruikt op de juiste manier. Volgens hem gebruikt Google verzamelde data om diensten nuttiger te maken.

Denk aan het trainen van algoritmes voor Google Foto’s, of het slimmer maken van Google Maps. Pichai wijst erop dat Google daar een bewuste middenweg in kiest. Wat in Google Docs-bestanden wordt geplaatst, wordt bijvoorbeeld niet door de zoekgigant geanalyseerd.

Dat is dan echter een middenweg en ambitie waar je als consument vertrouwen in moet hebben, en dat is het grote gevaar. Als gebruiker heb je immers geen enkele controle of inzicht in hoe Google daarmee omgaat.

De kernboodschap is dat Google nuttige diensten voor iedereen toegankelijk wil maken: “Slechts een klein deel van de door ons verzamelde data wordt gebruikt voor het verkopen van advertenties. Om privacy te waarborgen, geven we consumenten duidelijke, zinvolle keuzes rond hun gegevens. Alles met inachtneming van twee regels: dat Google nooit persoonlijke informatie aan derden zal verkopen en dat je kunt beslissen hoe je informatie wordt gebruikt.”

Zo houd je dus twee kampen over. Apple blijft bij het punt dat je het enkel over privacy kunt hebben als er zo min mogelijk data wordt verzameld. Google en bijvoorbeeld ook Facebook zien het anders. Ze vinden privacy wel degelijk belangrijk, maar geloven in een andere uitwerking.

Volgens de Google CEO “moeten de meest intieme zaken en details tussen de gebruiker en Google blijven”. Data verzamelen is dus geen probleem, mits het bedrijf er correct en op gepaste wijze mee omgaat. Dan blijft het echter maar de vraag of we dat bij bedrijven neer willen leggen. Wil je dat het bedrijf de verantwoordelijk heeft om zelf die inschatting te maken? Cook is er duidelijk over, maar schiet er wellicht onrealistisch ver in door, waardoor alleen een selecte groep gebruikers privacy krijgt. Check hier in ieder geval het complete stuk van Pichai.

Reageer op artikel:
Google CEO geeft Apple wind van voren: ‘Privacy is geen luxeproduct’
Sluiten