Google treft harde maatregelen tegen advertenties in Chrome

Noah Korevaar 6 nov 2018 Tech

Met versie 71 van Chrome wordt opnieuw duidelijk wat voor macht Google over het internet heeft. De browser-update introduceert namelijk een vrij rigoureuze maatregel tegen vervelende advertenties.

Google treft maatregelen tegen advertenties

Als een site structureel abusieve advertenties toont, en dan met name pop-ups, neppe systeemberichten of automatische redirects, dan gaat Google alle advertenties op die site blokkeren. Een soort ad-blocker dus, maar dan van de zoekgigant zelf.

Hier hebben we het vooral over de typische shady sites die je continu naar advertenties sturen, waar je moeilijk uit weg kunt komen. Pop-ups die terug blijven komen, waarbij je amper de kans krijgt om het venster weg te klikken. Dat soort werk.

Dat zijn meestal de schimmige filesharing-sites. Dergelijke bedrijven dreigen vanaf Chrome 71 dus al hun inkomstenbronnen te verliezen. Google rolt dan dus een complete ad-block uit, waarbij gebruikers helemaal geen reclames meer op die site zien.

Google treft maatregelen tegen advertenties met Chrome

Chrome 71 in december

De update wordt in december gelanceerd. Sites hebben dus nog 30 dagen om hun rotzooi op te ruimen, nadat er melding is gemaakt van abusieve advertenties. Gebruikers kunnen de ingebouwde ad-blocker overigens wel uitzetten.

De overgrote meerderheid zal hoogstwaarschijnlijk echter nooit erachter komen dat ze het ├╝berhaupt uitgezet kan worden. De standaard instellingen zijn in die zin bepalend. Hopelijk wordt de overkoepelende gebruikservaring van het internet er zo een stuk beter op. Of je nou over Google’s macht valt of niet, dit is goed nieuws voor de gebruiker.

Google

Reageer op artikel:
Google treft harde maatregelen tegen advertenties in Chrome
Sluiten