Google zet in op feiten: afbeeldingen krijgen speciaal factchecklabel

Wanneer een afbeelding onderdeel was van een factcheck, dan gaat Google dat voortaan laten zien wanneer je de afbeeldingen opzoekt in de zoekmachine van het bedrijf. Voor de duidelijkheid: het bedrijf gaat de afbeeldingen niet zelf factchecken, maar presenteert alleen de bevindingen van checkers die dat wel gedaan hebben.

Het gaat om afbeeldingen die iemand kan opzoeken via Google Afbeeldingen. Mocht de gekozen afbeeldingen ooit onderdeel zijn geweest van een belangrijke factcheck, dan komt die informatie dus vanzelf naar boven. Het label waar we het hier over hebben is er een in tekstuele vorm. Onder de thumbnail (de kleine versie van zo’n afbeelding) staat voortaan dan de woorden Fact check (in het Engels, in het Nederlands zal dat mogelijk één woord zijn), waardoor meteen duidelijk is dat er voorzichtigheid geboden is. Het label an sich is geen reden tot paniek: het is wel een indicatie dat je even moet opletten.

Google Afbeeldingen
Google laat factchecklabel zien. (Afbeelding: Google)

Google voorziet afbeeldingen van factchecklabel

Wanneer je dan op de afbeelding in kwestie klikt binnen Google Afbeeldingen, dan krijg je te zien wat precies de claim is en waar de claim vandaan komt. De factchecks zijn niet van het bedrijf zelf afkomstig, maar worden door derden uitgevoerd. Ze zijn gepubliceerd in het ClaimReview-formaat. Met ClaimReview kunnen factcheckers volgens een open methode hun bevindingen publiceren, zodat zoekmachines vervolgens met die informatie aan de haal kunnen.

Dit is niet de eerste keer dat Google hier gebruik van maakt. Eerder werd de dienst namelijk al geïntegreerd met de nieuwssectie. In sommige landen maakt ook YouTube gebruik van ClaimReview. Daarnaast heeft Google eerder de tool Fact Check Explorer gelanceerd, waarmee je alleen kunt zoeken op onderwerpen die door onafhankelijke partijen gecheckt zijn op feiten. Met deze stappen hoopt het bedrijf de verspreiding van nepnieuws te beperken, want helemaal voorkomen lukt niet anno 2020. Door mensen bij te brengen wat echt is en wat niet, kunnen ze zelf betere beslissingen over nieuws en nu ook afbeeldingen maken.

Google

Reageer op artikel:
Google zet in op feiten: afbeeldingen krijgen speciaal factchecklabel
Sluiten