Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Tech 26 jul 2017

Het einde van de zoekmachine: Google gaat na 21 jaar drastisch veranderen

Een week geleden kondigde Google een nieuwe gepersonaliseerde nieuwsfeed aan. Door de nieuwe nieuwsfeed zal onze oude vertrouwde zoekmachine er anders uit komen te zien. Waar dat goed voor is, dat lees je hier.

Google’s nieuwsfeed komt er aan

In 1996 voerde Google zijn simpele homepage in. Die simpele homepage gaat nu dus veranderen. Google heeft dit al eens geprobeerd met Google+, maar we weten allemaal hoe dat afliep. De meeste andere veranderingen die Google in de afgelopen jaren doorvoerde waren niet zo ingrijpend. Met de gepersonaliseerde nieuwsfeed voert Google een meer radicale verandering door.

Let the battle begin: Googlenieuws vs Facebooknieuws

De nieuwe Google nieuwsfeed gaat de directe concurrentie aan met Facebook, die ook een nieuwsoverzicht heeft. In Facebook’s nieuwsfeed is dezelfde soort informatie te vinden als Google ook wil gaan laten zien; viral video’s, nieuws en sportuitslagen.

Kunnen we even handen in de lucht zien van alle Facebooknieuws-gebruikers? Geen handen? Dat dachten we al. Het is dus te hopen dat Google een betere nieuwspagina maakt dan Facebook. Op dit moment staan de NOS-app en NU.nl namelijk nog gewoon onder de sneltoets.

nieuwsfeed

Afname in zoekopdrachten omzetten naar een toename in winst

Het belangrijkste aan deze update van Google is misschien wel dat het zichzelf probeert te beschermen tegen de veranderende manier hoe mensen het internet gebruiken. Online services zijn steeds afhankelijker van kunstmatige intelligentie bij het voorspellen van het gedrag van internetgebruikers. Google is hier geen uitzondering in.

Ondanks dat Google niet alleen een zoekmachine is verdient het wel het meeste geld met de zoekmachine. 99.9 procent (!) van Google’s totale winst in het eerste kwartaal van 2017 kwam voort uit reclame voor zoekopdrachten, weergave en video’s. Er is dus nog lang geen man over boord, maar Google zou Google niet zijn als ze niet ver vooruit zouden denken.

Google is zich goed bewust van het feit dat zoeken steeds minder relevant wordt en zet dus een stap richting de toekomst met de gepersonaliseerde nieuwsfeed. Dit zal ook weer nieuwe inkomsten genereren om die 0.1 procent overige winst (het gaat hier nog steeds over miljoenen en miljoenen euro’s) wat op te krikken.

nieuwsfeed

Zoekbalk is zoek

Het voorspellende karakter van kunstmatige intelligentie zorgt er voor dat mensen steeds minder zelf informatie opzoeken online. Wanneer je iets intikt in Google of wanneer je je Facebookoverzicht bekijkt krijg je automatisch nieuws en berichten voorgeschoteld die je waarschijnlijk sowieso wel interessant vindt. Gemak dient de mens. Waarom nog zelf op zoek als alles al voor je neus precies naar eigen smaak hapklaar is te lezen is? Deze trend zal in de komende jaren alleen maar toenemen.

Kijk nog maar eens goed naar de zoekbalk zoals we die nu nog kennen, want wie weet bestaat die over een aantal jaar niet meer. We krijgen dan informatie en nieuws te zien gebaseerd op onze locatie, de tijd en ons andere ander internetgebruik.

De optie om te zoeken zal er altijd blijven maar de relevantie van zoeken zal afnemen. En dat is begrijpelijk, want waarom nog zoeken als je hele nieuwsfeed toch al volstaat met je favoriete WANT berichten?! Zoals dit artikel waarin je leert hoe je kunt zien wat Google allemaal over jou weet.

Reageer op artikel:
Het einde van de zoekmachine: Google gaat na 21 jaar drastisch veranderen
Sluiten