A de Jong
A de Jong | LinkedIn Tech 10 jun 2017

Dit werd ‘m niet: Google + (2011)

Aan revolutionaire innovaties gaan ellenlange onderzoeken, testfases, en pretentieuze presentaties vooraf. Des te pijnlijker is het als jouw uitvinding helemaal niet zo revolutionair blijkt te zijn. In deze rubriek behandelen we de flops uit de techgeschiedenis. Vandaag aandacht voor Google +.

Hyves vs Facebook

Al voor dat Facebook er was, werd in Nederland Hyves opgericht door Raymond Spanjar. Je kent hem wel van zijn krabbels. Nederland maakte voor het eerst op grote schaal kennis met social media, Hyves werd een megasucces.

Hyves krabbel google +

Langzaam maar zeker kwam ook Facebook, net iets later opgericht, de kop opsteken. Naarmate het medium van Mark Zuckerberg in populariteit toenam, werd Hyves steeds meer een podium voor kinderen, hun moeders en kattenplaatjes. Facebook werd uiteindelijk de grootste. Wereldwijd. En daarna volgden nieuwe social media elkaar in een krankzinnig tempo op.

Google + slaapt

Twitter, Instagram, Snapchat, alles werd een succes. Dus dacht de grootste zoekmachine ter wereld: ‘dit kunnen wij ook’. Zodoende werd op 28 juni Google + opgericht, het sociale medium dat alle andere sociale media, en dan vooral Facebook, moest doen vergeten.

Nu, zes jaar later, zijn er meer dan 500 miljoen gebruikers op Google +, waarmee Google het op een na grootste sociale medium in handen heeft. Kanttekening: Google + is ook het sociale medium met het grootst aantal slapende leden.

Vraag aan je vrienden of ze een Google + account hebben, dan hoor je ‘ik geloof het wel’. Of ze er ook wat mee doen? Nee. Er zullen vast personen of bedrijven heel blij zijn met Google + en de mooiste ‘kringen’ maken, maar wij hebben maar één conclusie: dit is ‘m niet. Maar wat niet is, kan nog komen.

Er zijn natuurlijk nog veel grotere fails dan het sociale medium van Google. Hier een overzicht.

Reageer op artikel:
Dit werd ‘m niet: Google + (2011)
Sluiten