Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 28 nov 2018

Google richt vizier op iPhone-gebruikers met nieuwe campagne

Google beslaat met Android meer dan 80 procent van de gehele smartphonemarkt. Apple is wat omzet en winst betreft echter nog steeds de absolute koning, dankzij zijn flagships. Ook daar wil Google echter wat vanaf gaan snoepen, met zijn Pixel smartphones.

Unswitchables: van iOS naar Android

Zowel de Pixel 2 als de Pixel 3 versloegen Apple’s iPhones als het om de camera’s gaat. Met een enkele sensor weet de Pixel 2 zelfs de dubbele camera van de Pixel 3 voorbij te streven. Allemaal leuk en aardig, maar de gemiddelde iPhone-gebruiker zal niet eens weten dat de Pixels bestaan.

Hoe kun je dat oplossen als fabrikant? Precies, een flinke dosis marketing. In een drietal nieuwe reclamevideo’s van Google worden Apple en de iPhones nooit rechtstreeks bij naam genoemd, maar alle bekeerde gebruikers in de video’s stappen duidelijk van iOS af.

De toepasselijke titel ‘Unswitchables’ zet meteen de toon van de campagne. Het gaat niet om korte commercials, maar om afleveringen van 7 minuten. Elke aflevering verkent een vaak voorkomende reden om bij je eigen ecosysteem te blijven. Oftewel, om niet naar Android over te stappen.

In de eerste aflevering, “Too Busy to Switch”, maken we kennis met een aspirerende chef die geen tijd zegt te hebben om over te stappen. Google pakt dat scenario gretig aan om zo te laten zien dat de Pixel 3 een ingebouwde tool heeft waarmee je snel data van een iPhone over kunt hevelen.

En zo gaat het maar door. De tweede video laat zien waarom merkloyaliteit geen drempel hoeft te zijn, en de derde aflevering legt (terecht) de nadruk op de camera’s van de Pixel 3.

Het is tof van de zoekgigant dat Apple en iOS niet direct genoemd worden, maar toch voelen de afleveringen bij vlagen geforceerd aan. Het is altijd maar de vraag wat de daadwerkelijke impact van dit soort video’s is, maar ach. We hebben in ieder geval een paar prachtige honden gezien…

Reageer op artikel:
Google richt vizier op iPhone-gebruikers met nieuwe campagne
Sluiten