Kevin Eyken
Kevin Eyken Gaming 19 mrt 2019

Google Stadia: technologisch hoogstandje of gewoon eng?

Google Stadia is de grootse aankondiging die de gaming wereld wellicht op zijn kop zet. Tijdens de Game Developers Conference (GDC 2019) liet Google eindelijk zien wat hun plannen zijn met ‘Project Stream’.

Ze vertoonden eerder al de mogelijkheid om een volledige high-end game (Assassin’s Creed Odyssey) te spelen vanuit je Chrome browser, zonder merkbare input lag. Dat was tof, maar Google belooft nog veel meer.

Google Stadia: hoogstandje of eng?

Je kunt vanaf werkelijk elk apparaat spelen: een tablet, je telefoon, een Chromecast, je brakke laptop, alles. Dat komt omdat de games gestreamd worden vanaf Google’s datacentra. En heb je niets van dit alles, dan kun je de Google Stadia controller kopen waarmee je verbinding maakt via wifi, zodat je vanaf je controller de games kunt streamen naar elk gewenst scherm. Oh, en omdat alles en iedereen met dezelfde datacentra verbinding maakt, wordt multiplayer volledig synchroon.

Je kunt zelfs jouw huidige status in de game delen met een ander zodat deze een moeilijk level voor jou kan voltooien. Of je zoekt vanuit Stadia (met behulp van Google Assistant) naar tips om deze lastige puzzel op te lossen.

Google GDC 2019 Stadia controller

Hiermee klinkt Google Stadia echt als een ideale oplossing voor heel veel problemen. Maar er zitten ook enkele haken en ogen aan. Zo maakt werkelijk alles verbinding met de datacentra van Google – dit is de reden waarom alles zo goed zou moeten werken. Op deze wijze krijgt Google natuurlijk wel enorm veel controle. Niet alleen over data, maar ook over ontwikkelaars, uitgeverijen, en spelers.

Tel daarbij op dat deze technologie uiterst duur is, dus concurrentie is voorlopig ver te zoeken. De geruchten gaan dat Microsoft ook werkt aan een vergelijkbare dienst, maar dat is nog niet officieel bekend. Het idee dat Google alleenheerser op dit gebied zal zijn en dat zij over alle data beschikken, is natuurlijk wel een beetje griezelig te noemen.

Probleemloos?

Dan blijft het natuurlijk ook nog de vraag hoe goed dit gaat werken wanneer honderdduizenden mensen tegelijk gaan spelen via Google Stadia. En zal er werkelijk geen enkele input lag merkbaar zijn, zelfs niet met fighting games waarin milliseconden van uiterst belang zijn? En hoe goed moet de wifi-verbinding zijn om Google Stadia te laten functioneren? Er zijn dus ook nog wel veel vragen rondom de daadwerkelijk implementatie, want dergelijke presentaties laten dit soort praktische ‘probleemmomenten’ niet zien uiteraard.

Toch biedt het ook ontzettend veel mogelijkheden. Games zijn nu volledig gelimiteerd door de hardware en die beperking wordt weggenomen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld uitzonderlijk veel spelers in één wereld plaatsen. Als je dacht dat honderd spelers in een Battle Royal-game al veel was, wat dacht je van duizend? En dat is slechts een voor de hand liggend voorbeeld. Ontwikkelaars kunnen waarschijnlijk veel inventievere dingen bedenken.

En wat te denken van de flauwe geintjes die mensen met elkaar gaan uithalen. Je speelt een horror-game tot aan een schrikmoment, deelt de link met een vriend onder het mom van “kijk hoe vet dit eruit ziet!” en je laat hem/haar de pleuris schrikken. Nogmaals: dit zijn slechts simpele voorbeelden van de manier waarop deze technologie impact gaat hebben op gaming en onze cultuur.

Google Stadia GDC 2019

Dat is… mits het allemaal zo goed werkt als beloofd. Maar gezien de demonstratie van Project Stream vorig jaar, kunnen we blij/bang zijn van wel.

Reageer op artikel:
Google Stadia: technologisch hoogstandje of gewoon eng?
Sluiten