Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Tech 2 aug 2019

Google laat zoekmachines lappen om de standaard te worden op Android

Wie vanaf 2020 een nieuwe Android smartphone of tablet koopt zal voorzien worden van een nieuw keuzescherm. Gebruikers kunnen bij de eerste keer opstarten kiezen van wat voor zoekmachine ze standaard gebruik willen maken op hun nieuwe product. Alleen wanneer jij daar als bedrijf met je zoekmachine tussen wil staan moet je geld laten zien aan Google.

Google laat zoekmachines flink lappen om in Android-lijst te komen

Vanaf begin 2020 gaat Google nieuwe Android gebruikers een lijst presenteren waarin ze kunnen kiezen wat hun standaard zoekmachine moet worden. Deze selectie zal beslissen waar gebruikers hun zoekopdrachten doen, die vanaf de zoekbalk op het thuisscherm worden ingevoerd. Daarnaast zal de gekozen zoekmachine ook als startpagina dienen voor Google Chrome. Een redelijke wijziging van het huidige systeem waarmee Google al standaard ingesteld staat. Daar kreeg het bedrijf afgelopen jaar redelijk wat problemen mee doordat de Europese Unie ze een boete van 4,34 miljard euro oplegde. Maar uiteraard gaan concurrerende bedrijven niet gratis in de lijst verschijnen. Ze moeten flink lappen.

Om in de lijst met zoekmachines te komen, moeten bedrijven met zulke producten tegen elkaar opbieden in een soort veiling. Hier moeten bedrijven laten weten hoeveel geld ze overhebben voor een plekje in de lijst. Vervolgens moeten deze bedrijven het door hun geboden bedrag betalen wanneer een gebruiker voor hun zoekmachine kiest. In ieder land zal er zo’n veiling plaatsvinden en is er een minimum bod waaraan de zoekmachines moeten voldoen. Het aanbod in Nederland kan er hierdoor dus heel anders uitzien dat in Duitsland of België dus.

Google zal drie zoekmachines met het hoogste bod in de lijst verwerken. Zijn er niet genoeg bedrijven die aan het minimum bod kunnen voldoend, dan kiest het Amerikaanse bedrijf ze willekeurig uit. Wat dat minimum bod precies is, wordt op dit moment niet bekend gemaakt door Google. Wel weten we dat bedrijven tot 13 september de tijd hebben om hun bod in te voeren.

Reageer op artikel:
Google laat zoekmachines lappen om de standaard te worden op Android
Sluiten