E-mailexpert legt uit waarom ‘gratis’ mail je meer kost dan je lief is

Daniel Koster 1 dec 2016

We beginnen ons steeds meer zorgen te maken over wat er online met onze gegevens gebeurt. Dat Facebook en WhatsApp al je persoonlijke data met elkaar delen zorgde bijvoorbeeld voor veel ophef. Ook dat jouw ‘gratis’ e-maildiensten je meer kosten dan je lief is, is kwalijk te noemen. En daar doet Soverin wat aan in de vorm van een betaalde e-maildienst. Wij spraken Jons, één van de oprichters van de dienst.

Hi Jons, stel je even voor

“Ik ben één van de oprichters van Soverin: een privé e-maildienst die je gegevens niet (door)verkoopt. Dit komt omdat ik naast internetondernemer een bezorgde burger ben. Online privacy is iets waar ik me zorgen over maak en daar wil ik als ondernemer wat aan doen.

soverin-9-want

Bedrijven kunnen goede aanjagers van verandering zijn en als middel fungeren om echte problemen op te lossen. Daar is Soverin een goed voorbeeld van.”

Een e-maildienst die er niet met je gegevens vandoor gaat

Soverin, vertel! Mensen betalen niet graag voor online diensten. Waarom moeten ze dat volgens jou wél doen?

“Soverin is een eerlijk alternatief voor ‘gratis’ e-maildiensten als Gmail of Hotmail. Het is tijd voor concrete oplossingen binnen de online privacy discussie. Er wordt veel over gepraat, maar weinig aan gedaan. Gratis betekent namelijk meeluisteren.

WANT_CHROME_MACBOOK

Mensen beginnen te beseffen wat dit business model voor hen betekent en zien dit als een probleem. Het probleem is alleen dat ze vaak niet weten wat ze eraan kunnen doen. Dan is betalen met geld in plaats van je persoonlijke gegevens een heldere en simpele oplossing.

Het is een beetje als medicijnen gebruiken zonder de bijsluiter te lezen.

Je mailbox is een soort database van je leven, dus dat is een goede eerste stap naar meer online privacy. Wij willen oplossingen voor niet-technische mensen bieden. Dat is onze drijfveer. We hebben een grote missie om de ‘CTO voor mensen’ te worden. Ons doel is om hen een eigen plek in de digitale wereld te geven. Een plek die echt van hen is en ze wel kunnen vertrouwen. Bedrijven hebben dit namelijk vaak wel op orde, maar wie is er voor mensen zonder al teveel technische kennis?”

Je noemt jezelf een ‘privacy-voorvechter’. Waarom vind jij (online) privacy zo belangrijk?

“Zo ja, dat is me nogal een titel. Privacy is belangrijk omdat het je in staat stelt vrij en creatief te denken. Als je in de gaten wordt gehouden ga je je anders gedragen. Zonder al te filosofisch te worden, kan dat niet de bedoeling zijn. Nog even los van alle praktische nadelen die het kan hebben, als je geen controle meer hebt over wat bedrijven en overheden van je weten.

soverin-11-want

Mensen hebben het vaak over wat ze wel of niet te verbergen hebben, maar het gaat mij om wat je te beschermen hebt. Het stoort me dan ook hoe bedrijven met een ‘gratis’ business model hier niet helder over communiceren. Niemand leest namelijk een zestig-pagina-tellend juridisch document en dus klikt men gewoon klakkeloos op Accepteren. Dat is niet juiste middel en is zelfs oneerlijk.

Zelf zie ik liever een visueel icoon, net als de Kijkwijzer. Dat zorgt voor meer begrip bij meer mensen. Ik ben er van overtuigd dat grote groepen zich hier onvoldoende bewust van zijn, omdat ze het nooit goed is verteld of uitgelegd. Daar gaan wij verandering in brengen. Het is een beetje als medicijnen gebruiken zonder de bijsluiter te lezen. Maar mensen beginnen wakker te worden en zoeken naar alternatieven. Dus dat is goed nieuws.”

soverin-3-want

Maak jij zelf nog gebruik van Gmail, Facebook, Instagram en andere online diensten/media?

“Uiteraard, maar selectief en bewust. Ik raad mensen sterk aan dit ook te doen. Probeer een product of dienst enigszins te begrijpen voordat je op Sign up klikt. Het interessante is dat iedereen de grens ergens anders trekt als het om hun privacy gaat. En dat is maar goed ook. Je hebt zelf de controle over wat je gebruikt, dus zo kun je er ook wat aan doen.

Alleen kun je dat pas als je bewust bent van wat er speelt en wat de gevolgen zijn. Zelf koppel ik het altijd aan mijn ‘data footprint’ en wat de intentie van het bedrijf is. Gebruiken zij data om voor mij een betere ervaring te creëren of om mijn gegevens te verkopen aan anderen? Dat vind ik een belangrijk onderscheid. Het liefst betaal ik gewoon voor wat ik gebruik, omdat het dan helder is hoe de verhoudingen liggen.

Google-collecties

Diensten van Google probeer ik zoveel mogelijk te vermijden en Facebook gebruik ik al jaren niet meer. Twitter bijvoorbeeld wel, omdat ik hier veel waarde uit haal. Als je hier te puristisch of activistisch in gaat zitten, haal je niet uit de digitale wereld wat er in zit. En dat vind ik zonde, want het internet is fantastisch.”

Is het überhaupt nog mogelijkheid om je online privacy te bewaken? We zagen allemaal wat er met Hillary Clinton is gebeurd…

“Natuurlijk, maar alles in gradaties. Met een aantal simpele maatregelen kan je al veel bereiken. Mensen moeten niet bang worden, maar een keuze hebben. Uiteindelijk bepaal je zelf wat je wilt gebruiken. Daar ligt veel macht. Ik zie ook een sterke groei in alternatieven.

sexy WhatsAppjes

Denk aan Signal voor WhatsApp, DuckDuckGo voor Google en Soverin voor Gmail. Er zit helaas vaak een wisselwerking in security en usability. Voor mij moet het wel fijn werken en er goed uit zien. Waarschijnlijk omdat ik een redelijke design nerd ben. Die balans proberen wij met Soverin ook altijd te vinden.”

Zijn er mensen (zoals Trump) of instanties (zoals de AIVD) die funest zijn voor onze privacy? En op welke manier dan?

“Die zijn er zeker. Met name omdat privacy niet in hun belang is. Ik onderscheid hier altijd twee categorieën in: bedrijven en overheden. De ene vanuit commercieel belang, de ander vanuit politiek belang. Wij richten ons op het commercieel belang. Het probleem is alleen dat deze twee inmiddels nauw met elkaar zijn verbonden.

soverin-7-want

Het boek ‘Data and Goliath’ van Bruce Schneier legt dit goed uit. Dit is één van de redenen dat wij alle servers in Nederland draaien en al onze partners uit Nederland komen. Belangrijk om dit juridisch simpel en helder te houden. De komst van Trump heeft zeker mensen wakker geschud. Vanuit de realisatie dat overheden komen en gaan, maar instituties, systemen en data blijvend zijn.”

Wat zijn jouw tips (buiten Soverin) om je online privacy te waarborgen?

“Kennis op nummer één. Belangrijkste is dat je een beetje begrijpt hoe digitale dingen werken. Daarna komen de tools. Hier schrijven we graag over op ons blog en nieuwsbrief. Maak een lijstje van digitale dingen die je dagelijks gebruikt want die zijn het meest belangrijk voor je. Geef die prioriteit in het uitzoeken hoe ze werken en vind daar een alternatief voor.

Je betaalt 39 euro per jaar, dat is 3,25 euro per maand. Minder dan een tijdschrift. Dat zijn je
persoonlijke gegevens toch wel waard?

Ik raad de ‘Internetvrijheid Toolbox’ van Bits of Freedom ook aan. Een browser plugin en een andere zoekmachine gebruiken zijn voor de hand liggend. Daarna zou ik ook naar fundamentelere zaken als een VPN en het betalen met Bitcoin kijken. Een VPN zorgt ervoor dat je anoniem op het internet zit en de bitcoin stelt je in staat anoniem online te betalen. Iets wat in de toekomst nog belangrijker zal worden.

Bitcoin

Ook werk ik graag met een pseudoniem. Dan heb je dus twee online profielen. Eén gekoppeld aan je persoon voor het communiceren met mensen en één fictieve voor het communiceren met computers. Die tweede kun je altijd uitzetten.”

Wat was voor jou hét moment dat je dacht, ik moet een soevereine emaildienst ontwikkelen?

“Na de verkoop van mijn vorige bedrijf heb ik me geruime tijd in de materie verdiept en kwam tot de conclusie dat ik er graag wat aan wilde gaan doen. Dat was voor mij het moment dat ik eind 2013 de aandacht voor online privacy zag overslaan van de technische media die ik lees, naar de meer mainstream media. Ik zie dat als een belangrijk teken dat er meer bewustzijn is en een grotere groep mensen klaar is voor een alternatief.”

hackers

Wat betaal je nou voor Soverin?

“Je betaalt 39 euro per jaar, dat is 3,25 euro per maand. Minder dan een tijdschrift. Dat zijn je persoonlijke gegevens toch wel waard?”

Reageer op artikel:
E-mailexpert legt uit waarom ‘gratis’ mail je meer kost dan je lief is
Sluiten