Gravel Review: Geinige off-road racer voor tussendoor

Er is een tijd geweest waar we per jaar meerdere off-road racers mochten ontvangen om mee aan de slag te gaan. Vandaag de dag mogen we echter blij zijn als er per jaar twee rally-achtige worden uitgebracht. Wellicht dat we eind dit jaar een nieuwe WRC krijgen en we zijn benieuwd wat Onrush, de nieuwe off-road-racer van Codemasters gaat zijn. Met Gravel hebben we echter alvast de eerste off-road-game te pakken en dat is best wel een geinig tussendoortje.

Gravel is de nieuwste game van Milestone, een Italiaanse ontwikkelaar die meerdere racegames per jaar uitbrengt. Soms voelt het als een productiefabriek, die de kwaliteit van de games niet altijd ten goede komt. En je, dat kunnen we ook wel zeggen over Gravel. Het is een game die best aardig rijdt en oogt, maar tegelijkertijd had er ook wel meer in gezeten. Daarmee is het vooral een fijn tussendoortje. Dit zijn daarbij de punten die ons zijn opgevallen.

Oogt behoorlijk goed

Gravel is gemaakt op de Unreal Engine 4 en dat zorgt er voor dat de ontwikkelaar behoorlijk wat mooie plaatjes in de game kan verwerken. Met name de allereerste race die je in de game speelt en waarbij je over het strand scheurt en de jungle in rijdt maakt met de effecten van de zon indruk. Maar ook de rest van de game oogt gewoon goed en alles draait heerlijk soepel. Dat is in het verleden met games van Milestone wel eens anders geweest.

Gravel

Het idee van een tv-programma is wel geinig

In Gravel bevind je je in een fictief tv-programma. Daarin draait het allemaal om een aantal absolute helden in de wereld van racen. Het is aan jou, de nieuwkomer, om je eerst goed te bewijzen en vervolgens het op te nemen tegen deze soort van bazen. Hoewel de game over het algemeen niet moeilijk is, blijken deze eindbaasraces een behoorlijke aanslag te zijn op jouw vaardigheden. Meer dan eens zag ik me genoodzaakt om in de eerste bocht een flinke beuk uit te delen en vervolgens zo goed mogelijk te proberen om de tegenstander achter me te laten.

Gravel

Gravel rijdt best aardig

Bij een goede off-road racer is het zaak dat de controls fijn zijn. Bij Gravel heb ik op zich niet veel te klagen. Je hebt een behoorlijk goede controle en na een beetje oefening kun je redelijk driftend door de bochten komen. Toch had ik zo nu en dan het gevoel dat ik een beetje over de weg zweefde, in plaats van dat ik echt in de modder en het zand keihard aan het werk was. Wat dat betreft zijn er racegames die me meer op het puntje van de stoel hebben doen zitten.

Gravel

Herhaling van zetten

Als gevolg van de toch wat arcade-achtige besturing en de over het algemeen niet al te hoge moeilijkheidsgraad, is dat je races behoorlijk makkelijk weet te winnen. Door het ontbreken van echte spanning, hop je daardoor van de ene race naar de andere en voelt alles een beetje inwisselbaar. En dat komt weer een beetje over als een herhaling van zetten en dat is toch wel jammer.

Gravel

Echte diepgang ontbreekt

Ook is het jammer dat de game op het gebied van diepgang niet heel veel te bieden heeft. Je rijdt per race in verschillende wagens, maar omdat je ze nauwelijks kunt pimpen, voelt het niet echt alsof je er een band mee krijgt. Ook helpt het niet dat races weinig iconisch zijn, waardoor het geheel je nooit echt heel erg weet te pakken.

Gravel

Daarmee is Gravel dus echt een tussendoortje. Gelukkig kunnen wij de game weggeven, waardoor je hem makkelijk kunt scoren. We hebben zowel een PlayStation 4 als een Xbox One-versie. Het enige dat je moet doen om hier kans op te maken, is het onderstaande scherm in te vullen.

Gravel is nu beschikbaar voor de pc, Xbox One en PlayStation 4. Wil je liever racen over het asfalt, dan is Gran Turismo Sport nog altijd een dikke aanrader.
[contact-form-7 id=”309516″ title=”Win Gravel”]