Jelle van Es | LinkedIn Gaming 13 nov 2018

GRIP Combat Racing Review: Racen over het plafond

Er was een tijd dat een racegame gewoon een racegame was. Dat het voor de speler min of meer genoeg was als je over een mooi circuit je rondjes kon rijden en daarna als eerste over de finish kon komen. Vandaag de dag wil ik persoonlijk meer van een game. Ik moet het gevoel hebben van voortgang, dus dat er meer is dan alleen eerste te worden. GRIP Combat Racing heeft daar maling aan en gaat een paar stappen terug in het verleden.

GRIP Combat Racing is een klassieke arcaderacer, waarbij je in een speciaal voertuig op een hoge snelheid kunt gaan rondscheuren. Daarbij heeft jouw voertuig de mogelijkheid om aan twee kanten te racen. Er is simpelweg geen boven of onderkant. Daardoor maakt het na een salto niet uit aan welke kant je landt en s het ook mogelijk om over het plafond te rijden. Daarmee doet de game denken aan Rollcage, een racegame die zo’n twintig jaar geleden uitkwam. Wij hebben de game op de Nintendo Switch gespeeld en dit viel ons op.

Racen werkt naar behoren

Het racen zelf zit in GRIP Combat Racing goed in elkaar. De besturing is naar behoren en binnen de kortste keren snap je hoe je het beste door de levels kunt gaan. De framerate is daarbij niet heel erg hoog, maar wel constant. Bovendien is het een game die je zo door hebt. Daarmee is het ook een titel die je met vrienden kunt spelen op de bank. De hoge snelheden die daarbij gehaald worden, zijn redelijk spectaculair en doen me denken aan de vervlogen tijden van weleer.

Grip Combat Racing

WipeOut-gevoel met wapens

Combat Racing staat in de titel van GRIP Combat Racing en dat heeft een reden. Net als bij WipeOut kun je onderweg wapens oppakken en daarmee je tegenstanders bestoken. Op die manier blijft de race tot aan het einde spannend, omdat je nooit weet of een wapen roet in het eten kan gooien. Of dat het juist inzetten van een wapen er voor kan zorgen dat je juist de winst naar je toe trekt. Er zijn overigens ook modi in de game waarbij je geen wapens kan gebruiken, maar dat past niet helemaal bij hetgeen dat de game volgens ons is.

Grip Combat Racing

Levels zijn wat saai

Er zijn verschillende locaties waar je kunt rondracen, maar de locaties zijn niet echt heel erg interessant. De circuits zijn een beetje een dertien-in-een-dozijn-verhaal. Geen enkele keer heb ik het gevoel gehad van ‘yes, eindelijk dit toffe level’. Je rijdt gewoon over banen die wel in een andere locatie zijn gevestigd, maar weinig tot leven komen.

Niet meer dan een tussendoortje

Er zijn niet heel veel racegames op de Nintendo Switch, dus wat dat betreft is het goed dat er een nieuwe game in dat genre verschijnt. Maar het is wel zo dat dit geen game is waar je een paar uur achter elkaar mee aan de slag gaat. Daarvoor is de game niet diep genoeg. Het is echt een titel die je om de zoveel tijd er bij pakt, je verstand op nul zet en gaat racen. Wat dat betreft is het wel goed dat ik de game op de Nintendo Switch heb kunnen spelen, omdat dat een platform is waarbij je makkelijk in sessies van vijftien minuten kan spelen.

Grip Combat Racing

GRIP Combat Racing is nu beschikbaar op de pc, Nintendo Switch, Xbox One en PlayStation 4. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze handige overzichtspagina.