Kevin Eyken
Kevin Eyken Gaming 16 dec 2017

Star Citizen: verken het universum in de grootste game ooit

We kunnen de metingen zelf niet controleren, maar we durven met gerede zekerheid te zeggen dat Star Citizen de grootste game ooit wordt. Het idee van de ontwikkelaars is om niet zozeer een game maken, maar een universum te creëren waarin spelers vrij zijn om te doen wat ze willen.

Star Citizen moet een gigantische sci-fi game worden die meerdere genres samenvoegt om een veel groter geheel te vormen. Ruimteverkenning, ruilhandel, first-person schietwerk, en een groots verhaal; dit zijn enkele van de uiteenlopende elementen die we uiteen zullen zetten om te verklaren hoe groots deze game belooft te worden. Maar voordat we dat doen, willen we eerst even een simpele vraag stellen: waar komt deze enorme game vandaan?

Star Citizen ging van Kickstarter naar 150 miljoen

Star Citizen begon als een Kickstarter-project in 2012 dat uit had moeten komen in 2014. Aan het hoofd van de ontwikkeling staat Chris Roberts, een man die bekend is geworden met eerdere (legendarische) sci-fi-titels zoals Wing Commander en Freelancer. Veel gamers vertrouwden hem dusdanig, dat hij meer dan 4,2 miljoen dollar ophaalde met Kickstarter, waarna ontwikkelaar Cloud Imperium Games mensen doorverwees naar hun website om eventueel meer te doneren. En dat deed men.

Star Citizen

Vele miljoenen dollars kwamen binnen, en dit werd niet alleen gedoneerd door gulle gevers. Cloud Imperium Games bood toekomstige spelers ook de optie om alvast ruimteschepen te kopen, voor tientallen tot honderden dollars per stuk. Ja, je leest het goed: virtuele ruimteschepen voor een nog niet bestaande game.

Het geld bleef maar binnenstromen, tot de 150 miljoen dollar die het vooralsnog opgehaald heeft, waardoor Chris Roberts besloot om de grenzen van de game te verleggen. Het zou in eerste instantie voornamelijk draaien om het vliegen in de ruimte (vergelijkbaar met de game Elite Dangerous), maar nu wilde Roberts zijn droom verwezenlijken. Hij wilde een gigantisch universum creëren waar miljoenen spelers elkaar kunnen treffen, met levensgrote planeten waar je op kunt landen en wandelen, samen met vrienden of vreemden. En hij lijkt aardig op weg te zijn.

De ruimte is waar het verhaal begint

Deze droom begint met de ruimte, het universum waar de spelers zich in kunnen bevinden, en deze ruimte is enorm. Volgens de ontwikkelaars is het “100 sextillion kilometers” groot, wat neerkomt op 100 met 21 nullen indien ze naar de Amerikaanse schaal verwijzen, of een 100 met 36 nullen. Hoe dan ook is het een te groot aantal om te bevatten, dus dat helpt het gevoel van een oneindig universum op weg.

En dan zijn er nog vele planeten, manen, en andere locaties. Er zijn andere games die ook een enorm universum bevatten met een grote hoeveelheid planeten, al zijn dat iets minder indrukwekkende voorbeelden dan hetgeen Star Citizen belooft. No Man’s Sky bevat bijvoorbeeld geen levensgrote planeten, en Elite Dangerous is geüpdatet waardoor je nu ook op planeten kunt landen, al zijn dit veelal kale oppervlaktes. Wat Star Citizen belooft, is een aanzienlijke stap verder in vergelijking met de concurrentie. Mede omdat Star Citizen speelbare modules kent waarin je elk van de aspecten kunt testen. Hoewel de game dus nog lang niet afgerond is, kun je nu al spelen en een gevoel voor schaal krijgen, iets wat de ontwikkelaars van No Man’s Sky zo lang mogelijk verborgen hielden.

Star Citizen

Verkennen

Omdat het universum van Star Citizen zo groot is, valt er ook ontzettend veel te ontdekken. Dat is altijd al een belangrijk onderdeel geweest van dit soort sci-fi-games en Cloud Imperium Games houdt dit in stand. Onbekend gebied in kaart brengen, gigantische asteroïden ontwijken, interstellaire stofwolken overleven, vechten tegen onbekende buitenaardse rassen, dit is wat je overkomt wanneer jij bereid bent om de grenzen van het universum te verkennen. Hoe avontuurlijk en interessant dit gaat zijn in de game, moet nog blijken uiteraard, maar het idee spreekt tot de verbeelding.

Ruilhandel is een kerneigenschap in Star Citizen

Het verhandelen van goederen is ook één van de kerneigenschappen van openwereld sci-fi-titels. Je begint met een klein ruimteschip en je vertrekt naar een planeet of maan waar je specifieke goederen voor weinig geld kunt kopen. Deze vervoer je vervolgens naar een locatie waar de betreffende goederen zeer schaars zijn, zodat je ze met winst kunt verkopen.

De winst investeer je in grotere vrachtruimtes, betere motoren zodat je verder kunt vliegen, en uiteindelijk betere schepen. Op deze manier werk je jezelf omhoog naar rijkdom, mits je niet overvallen wordt door piraten of ander gespuis. En dan hebben we het nog niet gehad over smokkelen, wat uiteraard een riskantere vorm van ruilhandel is. Indien je op zoek bent naar een relatief kalme beleving, dan kun je als ruimtehandelaar aan de slag in Star Citizen.

Star Citizen

Gevechten

Een ander onmisbaar element binnen dit genre is het vermogen om te vechten met behulp van jouw schip. Als speler kun jij jezelf volledig op deze route storten, wat kan resulteren in meerdere rollen. Zo kun je een ruimtepiraat worden die jaagt op andere schepen (zowel werkelijke spelers als computergestuurde schepen), in de hoop een snelle buit binnen te halen.

Of je wordt juist een premiejager die zijn geld verdient door dergelijk gespuis uit de lucht te knallen. En als je iets nobeler werk zoekt, kun jij je altijd aansluiten bij het leger om tegen een buitenaards ras te strijden. Vrijwel iedereen zal te maken krijgen met dit spelelement, al zal het niet voor iedereen een bepalend onderdeel van de beleving worden.

Cloud Imperium Games laat het echter niet bij ruimtegevechten vanuit je schip. Omdat er ongelofelijk veel geld opgehaald is, werkt de ontwikkelaar aan een first-person shooter-module. Hierdoor kun je in first-person door een schip wandelen, over een planeet struinen, en missies uitvoeren alsof je een tactische shooter speelt. Stap met een groep vrienden in een schip, neem een missie aan, vlieg gezamenlijk naar een locatie, schakel daar vijanden uit, en vlieg terug voor jullie beloning. Omdat alles zich in één en hetzelfde perspectief afspeelt, komt het universum van Star Citizen echt tot leven, zo is de belofte.

Star Citizen

Verhaal

En dan is er nog het singleplayer-avontuur genaamd ‘Squadron 42’, ook een concept dat ontstaan is door de enorme toestroom aan geld. Squadron 42 moet een filmachtige beleving bieden met een grote diversiteit aan missies.

Dat Cloud Imperium Games beduidend meer geld ontvangen heeft dan ze oorspronkelijk voor ogen hadden, blijkt wel uit de ware sterrencast die opgetrommeld is voor dit avontuur: Mark Hamill, Gary Oldman, Mark Strong, Andy Serkis, en nog meer zeer ervaren acteurs vertolken een rol. Normaal gesproken spelen stemacteurs de hoofdrol in games, maar Star Citizen wijkt hier volledig van af. Hoe interessant deze modus werkelijk is, hangt natuurlijk af van de missies en het schrijfwerk. Maar het is in ieder geval goed om te zien dat het budget van Star Citizen wordt ingezet voor ambitieuze concepten. Je begint hier met de game.

Wil je meer over vette games lezen? Check dan onze speciale gaming-pagina waar we dagelijks updates plaatsen.

Reageer op artikel:
Star Citizen: verken het universum in de grootste game ooit
Sluiten