Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Digital 31 december 2019

Apple: maakte van saai lettertype een slimme marketingstrategie

Merken en bedrijfsnamen zijn, mits ze het goed doen, direct te herkennen aan hun eigen stijl en font. Het ontwerpen van een eigen font gaat al een aardig tijdje terug in de geschiedenis van tech. En Apple liep daarbij voorop.

Het Amerikaanse techbedrijf stond niet alleen aan het front als het gaat om de herkenbaarheid van hun computers. Het bedrijf veranderde ook het digitale schrift in herkenbare lettertypen die we nu nog steeds gebruiken.

Met komst van Apple’s Mac ook nieuwe lettertypen geboren

In de tijd dat mensen nog werkten op een typemachine was er maar één herkenbaar lettertype. De letterafstand was altijd hetzelfde en van het verder leesbaar maken van een document was geen sprake. Dat was overigens ook niet nodig. Laat staan het opleuken van een brief of verhaal. Daar werd een tijd later verandering ingebracht met de komst van Apple’s eerste Macintosh. Door het nieuwe scherm en de nieuwe interface ontstond de mogelijkheid om fonts te bedenken die er natuurlijker uitzagen en gemakkelijker te lezen waren.

De nieuwe lettertypen werden bedacht onder leiding van Apple designer Susan Kare. In 2000 vertelde zij een technologie historicus dat ze weinig ervaring had met computers toen ze het project aanging. Aan haar de taak om digitale lettertypen en icoontjes te bedenken om nieuwe potentiële Mac-gebruikers aan te spreken.

Apple iPad Macbook mini-LED displays
Apple CEO Tim Cook (Afbeelding: Brittany Hosea-Small/AFP)

Van gebruiksgemak naar marketingstrategie

Apple staat op dit moment nog steeds bekend om het gebruiksgemak. Voordat Kare nieuwe fonts bedacht namen alle letters even veel ruimte in op het computerscherm. De W en de I waren daarmee even breed. Maar dankzij de nieuwe schermen en de nieuwe interface konden deze in normalere proporties worden gemaakt. Een van de eerste lettertypen die werd bedacht is Chicago, die we nu nog steeds gebruiken op Mac. Dit lettertype werd kenmerkend voor Apple en Apple-gebruikers.

Hierna ontwikkelden steeds meer techbedrijven eigen lettertypen als onderdeel van hun commerciële strategie. Zo introduceerde Google in 2015 Product Sans, en in 2011 Roboto voor Android. Ondertussen zijn er ontelbaar veel lettertypen die door bedrijven zijn ontworpen en als kenmerkende huisstel worden gebruikt. Het gaat zelfs zo ver dat bedrijven hun nieuwe lettertype aankondigen. Wie Aribnb;s nieuwe lettertype interesseert los van designers en mensen geïnteresseerd in branding? Niet al te veel mensen gokken we zo..

Reageer op artikel:
Apple: maakte van saai lettertype een slimme marketingstrategie
Sluiten