What Happened to Monday review: spectaculair stukje sci-fi

Het is 2073. De wereldbevolking is zo hevig gestegen dat de regering het niet toestaat om meer dan 1 kind te nemen. Ieder extra kind wordt afgenomen en in een zogeheten cryosleep gebracht. Dit houdt in dat deze kunstmatig in slaap zal worden gehouden en pas mag ontwaken wanneer er weer ruimte is voor nieuwe mensen. Check onze review van What Happened to Monday.

What Happened to Monday review

Onlangs dit beleid bevalt Karen Settman van maar liefst zeven dochters en overlijd zelf kort daarna. De opa ontfermt zich echter over de meisjes en neemt ze in huis. Daar vernoemt hij al zijn eeneiige kleindochters naar een dag van de week (maandag, dinsdag) en spreekt af dat ze op die betreffende dag naar buiten mogen. Bij thuiskomst moet ze dan haar zusjes bijpraten over de dingen welke ze die dag meegemaakt heeft. Dit zorgt ervoor dat de meisjes zich voor kunnen doen als één persoon en daardoor uit handen van de regering blijven.

Wanneer de meisjes eenmaal volwassen zijn leven ze nog steeds samen in dezelfde flat. Ondanks dat ze ieder een andere persoonlijkheid hebben houden ze zich nog steeds aan de regels van hun opa, die echter niet meer in beeld is. Totdat een van de zusjes verdwijnt en de andere naar haar op zoek moeten.

What Happened to monday review science-fiction

Leuk concept

De intro van What Happened To Monday is veel belovend. Je ziet een wereld waarin teveel mensen leven en de hoeveelheid voedsel op begint te raken. Het is echter jammer dat er met dit uitgangspunt verder nauwelijks wat wordt gedaan. Je ziet weliswaar bovengemiddeld veel mensen op straat lopen, maar daar blijft het eigenlijk bij. Gelukkig komt daar wat anders voor in de plaats, namelijk de eeneiige zevenling die centraal staan.

Filmgeweld is misschien wel vaker onrealistisch, maar What Happened To Monday maakt het in sommige scenes wel heel bont.

Deze zeven zusjes worden allemaal vertolkt door Noomi Rapace, bekend van Prometheus en de Millennium-trilogie. Alhoewel ze dit uitstekend doet zal de film wat minder interessant zijn voor mensen die niks met deze dame hebben. Met name omdat de overige personages niet heel vaak in beeld komen. Desondanks is de bijrol van de Nederlandse Marwan Kenzari wel het vernoemen waard. Hij speelt een personage dat met een van de zussen een relatie heeft gehad.

Wie van de zeven?

Het concept van zeven zussen die zich voordoen als één persoon zorgt uiteraard voor enkele interessante momenten. Als ze teveel fouten maken kunnen ze namelijk ontmaskerd worden, wat tot arrestatie zal leiden. Tevens vraag je jezelf constant af hoeveel van de zusjes de film uiteindelijk zullen overleven. In de meeste films gaat het hoofdpersonage niet zomaar dood, maar in deze film heb je eigenlijk zeven hoofdrollen en zou de film gewoon door kunnen gaan nadat er eentje gestorven is. Dit idee draagt zeker bij aan de spanning.

Ongeloofwaardig

Er zijn echter ook enkele minpunten. De actiescènes zijn bijvoorbeeld vaak nogal ongeloofwaardig. Filmgeweld is misschien wel vaker onrealistisch, maar What Happened To Monday maakt het in sommige scenes wel heel bont. Er wordt in gevechten voortdurend tijd gerekt zodat de heldinnen telkens weer op het nippertje kunnen ontsnappen. Ook heeft men, zoals hierboven al aangegeven, het veelbelovende plot niet optimaal benut. Alles draait om de zusjes en de personen eromheen zijn van ondergeschikt belang.

What Happened To Monday is een spannende sci-fi actiefilm met voldoende actie en spektakel. De geloofwaardigheid is daarentegen niet altijd even goed vertegenwoordigd. Hieraan kan de kritische kijker zich misschien storen. Mensen die gewoon op zoek zijn naar vermaak zullen daar echter weinig last van hebben…voor die doelgroep dus een aanrader!

Vanaf 2 november is What Happened to Monday in de bioscoop te zien. Check ook onze review van Rememory, een science-fiction film die ook wist te verrassen.

Deze review is geschreven door CineMartijn.