Daniel Koster
Daniel Koster 6 okt 2016

Veelzeggende heatmaps doen uit de doeken waar wij (online) naar kijken

Eye tracking heeft ervoor gezorgd dat wij uit kunnen pluizen waar mensen naar kijken. Zogenoemde heatmaps zijn het resultaat. Aan de hand van deze mappen kun je checken hoe effectief jouw reclame, website of iets anders is. Nu hebben wij met behulp van Sticky een analyse uitgevoerd zodat we je een aantal tips en tricks kunnen geven om jouw advertenties, webpagina’s en meer te optimaliseren.

Om te beginnen leek het ons een goed idee om te laten zien hoe het niet moet. Daar lenen de volgende paar heatmaps zich perfect voor.

Bekende mensen gebruiken, zo moet het niet!

Je zou denken dat het gebruik van een bekend persoon helpt voor je advertentie. Maar dat is niet (altijd) het geval. Kijk maar naar deze reclame voor een auto waar James Franco ook in is te zien. De aandacht gaat echter volledig naar James Franco uit en niet naar de auto. Niet echt een succesvolle advertentie dus.

Datzelfde geldt voor deze reclame met Jennifer Anniston. Iedereen kijkt naar haar en naar de slogan, maar het product krijgt geen aandacht.

Dit geldt niet enkel voor bekende personen. Check dit model maar. Iedereen kijkt hierbij naar het model, maar het product dat zij in haar handen heeft wordt overgeslagen. Wij snappen wel waarom!

Hoe het gebruik van (bekende) personen wél moet

Mensen kijken naar herkenbare dingen. In advertenties zijn dat gezichten en met name ogen. Maar wat ook blijkt uit de analyse is dat mensen kijken waar andere mensen naar kijken. Door de (bekende) persoon naar het product te laten kijken, kijken wij ook naar het product!

Ken je doelgroep!

Onze analyse laat ook zien dat het belangrijk is je doelgroep te kennen. Leeftijd is bijvoorbeeld van invloed. babyboomers en millennials consumeren op verschillende manier media. Babyboomers checken de advertenties op de website en doen dit ook nog eens langer. Millennials zien echter meteen dat dit advertenties zijn en slaan ze over. Of dat laatste is in ieder geval onze conclusie.

Ook kijken mannen eerst naar mannen en vrouwen eerst naar vrouwen. Een reclame met veel mensen erin zou dus voor mannen en vrouwen anders worden ingedeeld.

Over het algemeen kijken we echter wel liever naar vrouwen dan naar mannen. Ook goed om te weten.

Nog enkele wijze lessen

In de onderstaande reclame laat Reebok zien hoe het moet. We kijken vaak in een figuur van een zeven. Dat zie je hier ook. Om daarnaast de schoenen en de slogan prominent in beeld te hebben zonder afleidende zaken zoals gezichten of een drukke achtergrond werkt perfect. Nice Reebok!

De website van Yelp laat daarbij zien dat je moet weten wat belangrijk is voor de lezer. De reviews worden niet gelezen en dus gaan mensen af op de sterretjes die voor een verblijf worden gegeven. Doe met die informatie wat je wilt.

Al met al zijn er een paar wijze lessen die je op kunt doen uit deze analyse. Gebruik (bekende) mensen alleen als de aandacht daarmee naar het product wordt getrokken. Dit kan bijvoorbeeld door hen naar het product te laten kijken. Ook moet je je doelgroep kennen. Zaken als leeftijd en geslacht zijn van invloed op hoe media wordt geconsumeerd. Tot slot is het goed om de aandacht op het product te leggen door goed naar je compositie te kijken. Probeer de indeling van de zeven aan te houden en weinig afleidend in je afbeelding te hebben.

Heatmaps, van vele markten thuis

Heatmaps zijn voor meer zaken te gebruiken. Zo kun je ervoor zorgen dat je CGI op deze manier het best tot zijn recht komt. Ook is heatmapping de manier om te checken of je (nieuwe) logo een succes is. Meer over die heatmaps lezen? Check dan Sticky.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Veelzeggende heatmaps doen uit de doeken waar wij (online) naar kijken
Sluiten