Dit is hoe Heineken jouw flesje bier duurzamer gaat maken

Hoewel je bij de naam Heineken natuurlijk meteen aan bier denkt, zet het bedrijf zich naast lekker bier ook ontzettend in voor een duurzamere wereld. Sinds 2008 heeft Heineken er al voor gezorgd dat ze 41 procent minder koolstofdioxide uitstoten, waarmee de bierbrouwerij vorig jaar al het doel voor 2020 behaalde. Nu worden de plannen naar een hoger niveau getild met het “Drop the C” programma. Tegen 2030 zou Heineken volgens het nieuwe doel de productie voor 70 procent op duurzame energie moeten draaien.

Drop the C

De naam Drop the C is geïnspireerd door het idee van het weghalen van de C uit CO2. Wat je dan overhoudt is O2 en uiteraard willen we liever zuurstof in de lucht hebben dan vervuilende koolstofdioxide. Met de naam van hun project speelt Heineken ook met het feit dat Nederland voor een groot deel onder het zeeniveau ligt. Drop the C zou je kunnen vertalen naar Drop the sea, waarmee wordt aangegeven dat het zeeniveau niet verder moet stijgen.

Heineken

Van 14 naar 70 procent

Op het moment komt zo’n 14 procent van de energie die Heineken gebruikt voor de productie van al dat lekkers uit duurzame bronnen. De bedoeling is dus dat dit percentage tegen 2030 naar 70 procent is gestegen. Dat zou neerkomen op een vermindering van CO2 uitstoot van 80 procent sinds 2008. Heineken gebruikt het jaar 2008 telkens als een soort basisjaar om de uitstoot mee te vergelijken. Uiteindelijk zal gekeken worden of het doel is behaald door de onafhankelijke Science Based Targets Initiative. Dit is een samenwerkingsverband tussen CDP, de World Resources Institute, de World Wide Fund for Nature en de United Nations Global Compact.

Heineken Drop the C

Heineken wil geen unbundled certificates

Om zijn doelen te behalen geeft Heineken aan echt te willen gaan voor duurzame energie en geen gebruik te willen maken van zogenaamde “unbundled renewable energy certificates”. Dit zijn certificaten die het bewijs representeren dat er één megawattuur aan energie is geproduceerd uit een duurzame bron. Deze certificaten kunnen verhandeld worden en als eigenaar van zo’n certificaat kun je claimen dat je duurzame energie hebt gekocht. Dit wil Heineken dus niet, maar ze willen daadwerkelijk gaan brouwen met duurzame energie.

Ook duurzaam verpakken

Naast het duurzamer maken van het productieproces is het ook de bedoeling dat andere afdelingen van het bedrijf worden aangepakt. Er zal ook worden gekeken naar hoe de distributie en het koelen van de producten milieuvriendelijker kan gebeuren. Ook het verpakken van het drinkbare goud zal onder de loep worden genomen, hoewel Heineken CEO Jean-François van Boxmeer aangeeft dat dit wat lastiger zal worden. Heineken zou dit gedeelte namelijk niet helemaal alleen kunnen oplossen, maar ze vragen hun zakenpartners en anderen om op dit gebied ook mee te helpen aan het verminderen van de vervuiling.

Heineken

In 2030 zal een flesje Heineken dus een stuk lekkerder smaken, omdat je weet dat je ook iets goeds hebt gedaan voor de wereld door het te kopen. Met dit multifunctionele bureau kun je op het werk dan meteen goed genieten van je duurzaam biertje. Als je klaar bent met werken tover je het bureau snel even om in een bar.