Malou van Oosterhoud
Malou van Oosterhoud 15 aug 2016

Hoe Usain Bolt zijn gouden sportprestaties tot machtig merk omtovert

Usain Bolt is een Olympische legende. Hij schreef met zijn derde gouden medaille op de honderd meter sprint geschiedenis. Nog nooit behaalde een atleet drie keer achter elkaar goud op die afstand. Maar Usain is meer dan enkel een topsporter. Bolt is een merk. De manier waarop hij van zichzelf een merk heeft gemaakt, daar kun jij veel van leren. Doe er je voordeel mee!

De eerste gouden plak van Bolt op de honderd meter sprint werd in Beijing in 2008 verdiend. Niet enkel omdat hij zijn concurrenten letterlijk zijn stof laat happen, maar vooral door zijn opmerking na zijn winst. Bewust van de camera pakt ‘ie zijn moment. “Ik ben de nummer één!”, schreeuwt hij. Niet enkel het publiek, maar alle grote merken vragen zich wie Usain Bolt is. Het merk is geboren.

Video’s van ons zien? Abonneer je dan hieronder op ons YouTube-kanaal:

Hoe je van jezelf een merk kunt maken

Over Usain Bolt zelf valt veel te zeggen, maar over hem als merk nog meer. Het inspirerende is dat Usain zelf de drijvende kracht is achter het merk. Aan de basis hiervan staan zijn sportieve prestaties. Hij heeft de slogan ‘Worlds Fastest Man’ zichzelf toegeëigend. Zodoende krijg je Usain Bolt als antwoord op de vraag wie de snelste levende man ter wereld is. Zodoende heeft Usain zichzelf belangrijk weten te maken en in de kijker weten te spelen. Met deze slogan wist hij vijftien merken aan zich te binden en Puma als hoofdsponsor binnen te halen. Ka-ching!

De producten van Usain

Usain heeft zeker niet stilgezeten. Samen met de merken die hij aan zich wist te binden heeft hij drie boeken geschreven (die allemaal een titel kennen die iets met zijn slogan hebben te maken), heeft hij zijn eigen set emoji, een fonds, een kledinglijn, scheermesjes en zelfs een geanimeerd filmpje van zeven minuten waarin zijn weg naar succes wordt uitgelegd. Niet slecht voor iemand die slechts met een paar hardloopschoenen begon!

De legendarische move van Usain Bolt

De succesformule van Usain Bolt

Maar hoe weet Usain het winnen van gouden medailles tot een merk om te toveren? Door zichzelf terug te laten zien in zijn merk. Usain handelt namelijk volgens drie kernwaarden: focus, investeren en tijd. Usain laat namelijk graag zien dat ‘ie een mens is. Dat hij van fastfood en van feestjes houdt. Echter traint ‘ie zich tegelijkertijd, soms met tegenzin, het schompes in. Ook investeert hij in zichzelf. Hij heeft een voedingscoach en een chef die elke dag exact klaarmaken wat hij nodig heeft om te presteren. Om de beste zijn moet je nou eenmaal in jezelf investeren. Hij omringt zich met succesvolle merken en producten die hem verder helpen. Hij investeert in zijn succes en heeft een duidelijk doel. Hij neemt daarnaast de tijd voor zichzelf om beter te worden, te groeien. En die drie kernwaarden laat hij ook terugkomen in zichzelf als merk. Slim!

Usain Bolt voor Puma op Times Square.

De kracht van jezelf zijn

Tot slot weet Usain zijn krachten perfect uit te buiten. Hij is namelijk niet enkel als sporter machtig, maar ook als personage. De meeste atleten komen bescheiden over en ietwat onwennig voor de camera. Usain niet. Hij pakt de camera en is de eerste die met een twinkeling in zijn ogen zal zeggen dat ‘ie de snelste is. Dat zegt hij niet omdat dat moet voor zijn merk. Dat zegt hij omdat hij dat daadwerkelijk gelooft en zichzelf durft te zijn. En daar kan je alleen maar respect voor hebben. Nu weet jij dus wat het succesrecept is van Usain Bolt. Het is nu aan jou om te kijken waar jouw krachten liggen en deze maximaal te benutten. Op deze manier zul jij je dromen kunnen waarmaken. Dream big!

De Nederlandse Olympische sporters kunnen hier wellicht ook iets van leren. Hier ontdek je namelijk waarom onze Olympische helden (vrijwel) allemaal op een houtje moeten bijten.

Reageer op artikel:
Hoe Usain Bolt zijn gouden sportprestaties tot machtig merk omtovert
Sluiten