Het oorlogsplan van Disney Plus: dit zijn de radicale budgetten

Disney komt met zijn streamingdienst maar liefst acht jaar later de markt bestormen dan Netflix. In tegenstelling tot Apple’s Apple TV+ is Disney Plus echter niet een zoveelste verdienmodel. De Grote Muis zet alles op alles.

Disney Plus: radicale koerswijziging

Dat hebben we in de afgelopen maanden vaker gehoord, maar een fascinerend new artikel van The Hollywood Reporter maakt pas echt goed duidelijk hoe belangrijk Disney Plus voor het bedrijf is.

CEO Bob Iger, die in de afgelopen jaren Pixar, Lucasfilm en Marvel overnam, heeft binnen zijn bedrijf voor een radicale koerswijziging gezorgd. Een koerswijziging die Disney in ieder geval op de korte termijn miljarden dollars aan omzet gaat kosten.

Hier kun je het fascinerende kijkje achter de schermen lezen. Dat het voor Disney alles of niets is, blijkt alleen al uit het budget dat de nieuwe Star Wars en Marvel series hebben gekregen. De streamingdienst wordt voorzien van series met niet alleen sterrencast maar die ook volledig canon zijn.

Reusachtige budgetten

Oftewel, in alle opzichten staan ze op hetzelfde niveau als de films. Fans hoeven dus waarschijnlijk niet bang te zijn voor de drop in kwaliteit die normaal met de overstap naar televisie gepaard gaat.

Maar ja, dat kost wel een hoop geld. Nu blijkt dat The Mandalorian, de Star Wars serie die vanaf 12 november op Disney Plus staat, maar liefst 15 miljoen dollar per aflevering kost om te maken. Meer dan menig film in totaal kost.

The Mandalorian (Bron: Disney / Lucasfilm)

Aan de Marvel-kant gaat het bedrijf nog verder: naar verluidt kosten Winter Soldier, WandaVision en Hawkeye maar liefst 25 miljoen dollar per aflevering.

Elke show heeft tussen de zes en acht afleveringen. Daarmee kom je uit op een budget van zo’n 150 miljoen dollar per serie. Oftewel, het budget dat normaal gepaard gaat met de solo films uit het Marvel Cinematic Universe.

Offers

In plaats van in de bioscoop er eerst mee te cashen, gaat Disney volledig voor zijn streamingdienst door dergelijke projecten er exclusief aan te bieden. Het bedrijf levert in verschillende interne divisies gigantische gegarandeerde winst in om zo snel mogelijk abonnees binnen te harken voor Disney Plus.

Na 12 november gaan we ontdekken of deze radicale koerswijziging loont. Ze kunnen over een paar jaar in ieder geval niet zichzelf kwalijk nemen dat ze het niet serieus geprobeerd hebben…

📺Lees ook: 8 Disney Plus Originals om naar uit te kijken

Reageer op artikel:
Het oorlogsplan van Disney Plus: dit zijn de radicale budgetten
Sluiten