Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 4 jan 2013

Het succes van Kickstarter en Indiegogo verklaard

Ook op WANT is er geen ontkomen meer aan: verwijzingen naar sites als Kickstarter, Indiegogo en Pozible. Elk zichzelf respecterend magazine over de nieuwste technologische snufjes doet er namelijk verstandig aan op regelmatige basis rond te neuzen bij deze zogeheten crowdfundingsites, waar concepten van de nieuwste producten te vinden zijn. Maar wat is crowdfunding nu eigenlijk? En hoe werkt het?

Vorig jaar is er zelfs een baby geboren op Indiegogo. Een stelletje had geen geld voor hun in-vitrofertilisatie en legden hun verzoek neer op de site, wat uiteindelijk succesvol bleek. Ze vonden genoeg mensen die een investering wilden doen. Want dat is de essentie van crowdfunding: je kunt zelf iets niet financieren en vraagt aan de goegemeente een investering te doen, terwijl je nog in de start-upfase bent. In het geval van een baby gaat de vlieger niet helemaal op, aangezien in ‘normale’ gevallen een tegenprestatie wordt verwacht door de investeerders, zoals het product of andersoortige vergoeding in natura. Op die manier haal je als ondernemer de bank als financier uit de vergelijking van een productieproces. Maar om nu een pasgeboren kind in bruikleen te geven aan de investeerders gaat wat ver natuurlijk.

Het ontstaan van crowdfunding

Geld lenen om een product te fabriceren is natuurlijk zo oud als de weg naar Rome, maar specifiek op internet je project pushen zodat je zo veel mogelijk potentiële investeerders bereikt, is kakelvers. Vanaf 2004 begon het fenomeen zich te ontwikkelen, weliswaar uitsluitend op het gebied van kunst, film, literatuur en muziek. Goed voorbeeld hiervan is de site Sellaband, waarop muzikanten een demo kunnen uploaden. Mensen doneren geld en worden op die manier supporter van de band. Het doel is om 50.000 dollar op te halen, waarna de band in een studio het beoogde album mag opnemen. Op die manier kan een band volledig onafhankelijk en zonder bemoeienissen van platenlabels hun muziek maken. Supporters ontvangen als tegenprestatie het album of tickets voor optredens. Sinds een paar jaar schieten de crowdfunding-sites als paddestoelen uit de grond, waarbij elke mogelijke branche inmiddels aan bod komt.

Het hoe en waarom van crowdfunding

Een kind kan de was doen. Je zet je project op een crowdfundingplatform, laat weten hoeveel geld je nodig hebt en vraagt de crowd om te investeren. Bij de meeste sites krijg je pas je geld als je daadwerkelijk 100% van het gevraagde bedrag hebt binnengehengeld. Anders heb je pech en sterft je idee in schoonheid. Wanneer alles verloopt volgens plan, hebben alle partijen baat bij een dergelijk productieproces. Als producent zie je de belangstelling en potentie van je product met de dag groeien en je staat bovendien in direct contact met je potentiële afzetgebied, want op de meeste crowdfundingsites kun je chatten en mailen met investeerdes. Zodoende ben je genoodzaakt pro-actief na te denken hoe je het beste je product in de markt kunt zetten en worden kinderziektes veel meer dan normaal in de kiem gesmoord. Bovendien kun je al een soort van buzz creëren voordat het product daadwerkelijk in productie wordt genomen.

Het succes van crowdfunding

Het is een teken aan de wand dat Barack Obama om zijn verkiezingscampagne van 2008 te financieren gebruik maakte van crowdfunding en daarbij 137 miljoen dollar ophaalde bij ordinaire Amerikaanse burgers, die hij daarmee meteen aan zich bond. En zo zijn er wel meer succesverhalen op te tekenen. Wat te denken van Pebble, een i-Phone- & Android-horloge dat de tijd weergeeft, maar waar je ook apps op kunt draaien. Op Kickstarter vroegen de makers om een financiering van 100.000 dollar om het prototype om te zetten in productie. Binnen twee uur hadden ze dat bedrag bereikt en na een paar weken hadden ze zelfs meer dan tien miljoen dollar opgehaald door in totaal 66.000 supporters, die investeringen deden variërend tussen de 99 en 10.000 dollar.

Crowdfunding in Nederland

In Nederland is men niet blind geweest voor de successen van Kickstarter en Indiegogo, wat tot dusver de grootste crowdfundingplatforms ter wereld zijn. Check bijvoorbeeld Symbid, We komen er wel en de 1% Club. En wil je nog veel meer lezen over crowdfunding dan raden we deze site aan, waar je urenlang kunt lezen over de nieuwste initiatieven op dat gebied.

Reageer op artikel:
Het succes van Kickstarter en Indiegogo verklaard
Sluiten