Hey.com niet te spreken over App Store: ‘Apple stelt zich op als gangster’

Apple dreigt Hey.com te verwijderen uit de App Store wanneer de e-maildienst besluit geen deel af te staan van de omzet. De dienst laat gebruikers geen abonnement afsluiten via de app, waardoor Apple dus inkomsten misloopt. Dat laat een hooggeplaatste medewerker van Basecamp, het bedrijf achter de dienst, weten.

David Heinemeier Hansson, de CTO van Basecamp, laat weten dat Apple “zich opstelt als een gangster”. Het bedrijf weigert een bugfixupdate door te voeren voor e-maildienst Hey.com en vraagt in een telefoongesprek juist een digitale aankoop toe te voegen. Want anders bestaat de kans dat de app uit de App Store verdwijnt.

Apple laat weten dat ontwikkelaars zich allemaal moeten conformeren aan dezelfde regels als het om businessmodellen gaat. Het bedrijf weigert specifiek op de situatie omtrent deze dienst in te gaan, maar laat wel weten dat bedrijven een digitale aankoop moeten aanbieden wanneer ze producten aanbieden die elders verkocht worden. Dat Basecamp dit telefoontje gekregen heeft, zou ook niet vreemd zijn. Het reviewteam neemt namelijk vaker contact op met ontwikkelaars, zodat ze hen kunnen helpen zich aan de regels te houden. Tegenover Protocol zegt Apple zelfs dat Hey.com niet eens toegelaten had mogen worden.

Hey.com moet omzet afstaan van Apple

Dit nieuws valt samen met het nieuws dat Apple onder de loep genomen wordt door de Europese Unie. Het bedrijf zou namelijk misbruik maken van zijn rol als platformhouder en daardoor een oneerlijke positie bemachtigd hebben. Ook kwam gisteren naar buiten dat het bedrijf meer dan 500 miljard dollar omgezet had via de App Store.

Hey.com werd gisteren gelanceerd en biedt een alternatieve e-maildienst aan. De dienst kost 99 dollar per jaar. Om op iOS gebruik te kunnen maken van die dienst, moet je een abonnement afsluiten via de website van het bedrijf. Hoewel de app sinds vrijdag beschikbaar is (en Apple er dus al naar gekeken had), zijn er sinds afgelopen maandag problemen. Bugfixes, die twee keer ingediend zijn, mogen niet uitgebracht worden zonder de digitale aankoop toe te voegen. Apple vraagt tot dertig procent van het verdiende bedrag via zo’n in-app aankoop, dus het is niet vreemd dat bedrijven dit willen omzeilen.

Onder meer Netflix en Spotify hebben hier ook al mee te maken gekregen. Dat heeft ertoe geresulteerd dat Netflix gebruikers geen abonnementen meer laat afsluiten en dat Spotify de extra kosten doorberekent aan klanten.

Twitter

Reageer op artikel:
Hey.com niet te spreken over App Store: ‘Apple stelt zich op als gangster’
Sluiten