Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 21 nov 2016

WANT Chat: drie Nederlandse guys vinden met de ‘Netflix voor ondergoed’ dat het anders moet

Hoe zit je boxenshort vandaag, vroeg ik aan redacteur Daniel Koster. “Niet best. Tijd voor iets nieuws, maar wat?” was daarop zijn antwoord. De reden voor deze vraag kwam voort uit de uitwerking van onderstaand interview. Ik sprak drie boys die met kwalitatief hoogstaand en milieuvriendelijk ondergoed inspelen op populariteit van onze subscription economy. Iets voor jou?

Hey guys, stel je even voor

“Wij zijn Maarten, Mark & Wout. Drie jonge ondernemers met elk een eigen achtergrond, variërend van design tot software ontwikkeling. Samen zijn we Mannenrantsoen gestart, een merk dat simpelweg boxershorts- en sokkenabonnementen aanbiedt.

Als je onderbroek maar goed zit

Samen zijn we goed voor zo’n 75 jaar boxershort-draagervaring. Die ervaring delen we nu graag met jou.”


Mannenrantsoen, leg uit

“Het begon eigenlijk met een ingestorte kledingfabriek in Bangladesh, een heel tragisch verhaal. Wij dachten, dat moet anders. We hebben uitgebreid nagedacht wat er volgens ons anders moest; een hoop, bleek uiteindelijk.

Zo’n smalle band gaat snel snijden. Bovendien doen we niet aan drukke lentemotiefjes, onze producten hebben een mannelijk ontwerp.

Goed voor het milieu, goed voor de mensen die het maken en natuurlijk goed voor de klant, die er uiteindelijk blij van wordt. Dat betekent een kwalitatief product, waar je weinig moeite voor hoeft te doen. Zo kwamen we op de abonnementen uit.”


Wat maken de boxers en sokken van Mannenrantsoen nou zo goed?

“We dragen ze zelf ook, haha. We hebben zeker een paar prototypes moeten afkeuren, die zaten voor geen meter. Uiteindelijk zijn we voor een hoge kwaliteit gegaan met een vrij dikke stof, en een mooie brede band.

Zo’n smalle band gaat snel snijden. Bovendien doen we niet aan drukke lentemotiefjes, onze producten hebben een mannelijk ontwerp. Zwart met antraciet staat bij elke man.”


Waarom zou de man een abonnement voor hun ondergoed willen?

“Mannen zijn loyaal als het om ondergoed gaat. En terecht. Als je als man eenmaal een model hebt gevonden dat goed zit, waarom nog wisselen? Je draagt het immers onder je broek. Met Mannenrantsoen bespaar je je een halfjaarlijks tripje naar de winkel.

Natuurlijk wil je ook goed voor de dag komen (of juist) tegenover iemand bij wie je je broek uitdoet. Daarom hebben we uiteraard gezorgd voor een stijlvol en tijdloos ontwerp en veel belangrijker: zonder gaten, want met ons abonnement ben je altijd voorzien van verse boxers.”

Onze trigger om Mannenrantsoen te starten was het instorten van de kledingfabriek Rhana Plaza in Bangladesh waarbij meer dan duizend doden vielen.


Wij kiezen steeds vaker voor abonnementsvormen. Neem Netflix, Spotify, koffie- en wijn-diensten. Waarom wordt dit steeds populairder?

“Goeie vraag. Er is tegenwoordig voor een consument extreem veel keuze. Met een abonnement zoek je één keer uit wat je nodig hebt, en vervolgens laat je het over aan een partij die daar goed in is. Dan kun jij je weer focussen op wat je interessant vindt.

Het begon met software (Netflix, Spotify), maar de subscription economy komt langzaam in Nederland ook op gang met producten. Kijk maar naar diensten als Hello Fresh (inmiddels voor 2,5 miljard euro naar de beurs) of Boldking voor je scheermessen.”


Hoe stel je een rantsoen samen?

“Gemakkelijk! Op mannenrantsoen.nl klik je er zo een bij elkaar. Kies uit een pakket met sokken, boxershorts of juist beide. Besluit of je elk kwartaal of elk halfjaar een pakket wil, geef de nodige maten aan ons door en wacht tot ‘ie door de brievenbus valt. Ben je voldoende bevoorraad? Zet het op pauze. Bevalt het niet, dan zeg je het weer op. Daar doen wij niet moeilijk over.”

We stoppen onze boxershorts en sokken hier in Nederland in een stevige – plasticvrije – kartonnen verpakking, en onze distributie is zoveel mogelijk per fiets.


Ik lees dat jullie oog hebben voor mens en het milieu. Vertel!

“Onze trigger om Mannenrantsoen te starten was het instorten van de kledingfabriek Rhana Plaza in Bangladesh waarbij meer dan duizend doden vielen. Onze kleding wordt daarom geproduceerd in het noorden van Portugal: binnen de EU, waar strenge regelgeving geldt om werknemers te beschermen en de standaarden voor werknemers veel hoger liggen dan in Azië.

De partijen waar wij zaken mee doen zijn bovendien Oeko-Tex gecertificeerd, wat strenge eisen met zich meebrengt aan de stoffen die gebruikt worden om kleding te produceren. We stoppen onze boxershorts en sokken hier in Nederland in een stevige – plasticvrije – kartonnen verpakking, en onze distributie is zoveel mogelijk per fiets.”

Shreddies is al een tijdje op de markt. Een productcategorie waar jullie je ook op gaan richten?

“Haha, we kenden hem zelf nog niet, grappig idee. Op dit moment hebben wij geen ambities om onze boxershorts scheetmaskerender te maken.

”


Wat is jullie verdienmodel? Alleen de verkoop van abonnementen?

“We verkopen ze ook als los pakket. We snappen dat niet iedereen gelijk een abonnement wil van iets waarvan ze nog niet weten of het wel goed gaat zitten. Dan kun je een proefpakket nemen. Met onze mooie verpakking en – volgens onszelf – goede verhaal is het ook een leuk pakket om cadeau te geven.”

En kun je iets zeggen over de gezondheid van het bedrijf? Investeerders nodig?

“Er zit nog altijd een stijgende lijn in. We hebben plannen om uit te breiden naar België en mogelijk Duitsland. Op dit moment zijn we niet actief op zoek naar investeerders.”


Hoe ziet jullie toekomstvisie eruit?

“We hebben zeker concrete ideeën om ons assortiment verder uit te breiden met andere basisproducten voor de man, die uiteraard in abonnement te krijgen zullen zijn. Ook in de toekomst zullen we net als nu oog voor mens en milieu houden. Om te weten wat we aan het doen zijn, houdt onze Facebook-pagina in de gaten!”

Reageer op artikel:
WANT Chat: drie Nederlandse guys vinden met de ‘Netflix voor ondergoed’ dat het anders moet
Sluiten