Daniel Koster
Daniel Koster 15 mei 2016

Hoe je van een goede nachtrust kunt genieten zelfs nadat je het licht hebt gezien

Wanneer je ‘s avonds nog even op je laptop of smartphone (zonder nightshift, die functie stel je zo in) kijkt heb je het gevoel alsof je als een hert op een (snel)weg staat. Je weet wel, gevangen in het felle licht van de koplamp. Met open ogen tuur je naar je scherm. Vervolgens kun je niet lekker in slaap vallen en haal je minder uit je nachtrust. Maar hoe zit dat dan met ander licht? Daar houden we namelijk niet écht rekening mee. Een nachtlampje, het licht dat ‘s ochtends door je gordijnen sijpelt en meer: wat is de invloed hiervan op jouw nachtrust? Hier vind je trouwens andere zaken die je nachtrust negatief beïnvloeden!

Het dagelijkse ritme van ons lichaam

Ons lichaam heeft over de jaren heen een bepaald ritme ontwikkeld. Onderdeel van dit ritme zijn zaken als slapen, sporten en eten. Elk ritme duurt hierbij ongeveer 24 uur. Juist, laat dat nou net niet zo toevalligerwijs ook de cyclus van de zon zijn. Het dagelijkse bestaan van ons lichaam loopt zo gelijk aan de cyclus van de zon. Wanneer de zon opkomt beginnen wij ook weer te functioneren en wanneer-ie ondergaat beginnen we moe te worden. Hoe je lichaam zichzelf afstelt op de zon? Door middel van hormonen. Zo is melatonine een hormoon dat ons in slaap laat vallen. Deze stof wordt minder aangemaakt wanneer we aan licht worden blootgesteld. Hetzelfde geldt voor leptine. Onderzoek heeft aangetoond dat deze stof, die ervoor zorgt dat we honger krijgen, ‘s nachts minder wordt aangemaakt. Zodoende krijgen we ‘s nachts geen honger en hoeven we het donker. Werd er tijdens het onderzoek echter ‘s nachts licht ingeschakeld, dan namen de leptine-waarden toe en kregen de respondenten honger.

Oké, geen licht dus?

Oké, maak je geen zorgen. Je mag prima thuis het licht aanhebben. Je moet er alleen op letten wat voor licht en wanneer. Blauw licht is namelijk dodelijk voor een goede nachtrust. Blauw licht wordt onder andere door de zon, maar ook door je smartphone, laptop en tablet uitgeslagen. Wil je dus naar bed of lig je daar al, dan moet je dit licht ontwijken! Echter is gebleken dat rood en geel licht, warmer licht, minder tot geen effect op je nachtrust heeft. Dat is ook het licht dat door Apple in de nightshift modus wordt toegepast! Dat soort licht is dus wél prima voor het slapen gaan of in je kamer.

Hoe je licht je nachtrust niet negatief laat beïnvloeden

Dus, hoe kun je nou het beste met licht omgaan om zo goed mogelijk te tukken? Ten eerste is blauw licht ‘s ochtends prima. Sterker nog, het is aan te raden om dit licht toe te laten wanneer je wakker wilt worden. Je wordt door dit licht namelijk zonder dat je het door hebt al wakker gemaakt. Een natuurlijke wekker dus. Is het super licht om 7 uur, maar moet je van om 9 uur op, houd dan je gordijnen wel dicht. Anders maakt je lichaam je eerder wakker, slaap je minder diep en haal je zo minder uit je nachtrust! ‘s Avonds is het van belang zo min mogelijk licht toe te laten. Als het moet, dan licht in het geel en rood. Check dus niet je laptop voor het slapen gaan. Dat is desastreus voor je nachtrust (waarom check je hier). Tot slot is het ook van belang dat je tijdens het slapen de lichten uitzet. Dat betekent geen licht aan in je kamer of die lantaarnpaal buiten je kamerraam naar binnen laten schijnen! Welterusten.

Reageer op artikel:
Hoe je van een goede nachtrust kunt genieten zelfs nadat je het licht hebt gezien
Sluiten