Daniel Koster
Daniel Koster Digital 14 okt 2016

Hoe Mark Zuckerberg Snapchat de dood injaagt

Dankzij Mark Zuckerberg worden er steeds meer concurrenten van Snapchat in het leven geroepen. Zo kennen we Instagram Stories nu allemaal wel. En laten we eerlijk zijn, de functie is een rechtstreekse kopie van Snapchat. Maar is dit ook het begin van het einde voor Snapchat? Die kans is aanwezig!

De discussie of iets gaat uitsterven is natuurlijk altijd lastig. Maar goed, je ziet aan media als Hyves dat het kan gebeuren. Laten we eerst zeggen dat Snapchat (nog) niet is verslagen. Dat ligt deels aan de diensten van Zuckerberg zoals Stories. Zo zijn er nog vele verbeteringen te bedenken voor deze dienst. Toffe filters en vernieuwende functies bijvoorbeeld. Maar er is nog een dingetje.

Snapchat verschilt erg van media als Facebook, WhatsApp en Instagram Stories. Snapchat is ruw, is persoonlijk. Je stuurt persoonlijke snaps naar je vrienden. Nu kan WhatsApp ook persoonlijk zijn, maar kent dat medium het zelfvernietigende bericht niet. Stories is dan weer enkel voor al je volgers. Daardoor is de content die je deelt minder persoonlijk. Hel, je gaat sowieso geen naaktfoto’s via Instagram Stories delen. Ook via Facebook en WhatsApp niet. Dat is met Snapchat nog wel te doen!

Het is hierbij geinig dat Zuckerberg wil dat zijn diensten meer op Snapchat gaan lijken, maar Snapchat wilt weer meer op Instagram en Facebook gaan lijken. Snapchat wil namelijk meer geld verdienen en dat doet Mark Zuckerberg onder andere met Instagram zeer goed. Echter willen Facebook en Instagram een toffere ervaring bieden en meer jeugd aantrekken. En daar is Snapchat dan weer koning in. Maar waarom gaat Snapchat het dan toch zwaar krijgen?

Met Facebook en WhatsApp wordt er flink van Snapchat afgekeken. Die filters van Snapchat komen vast en zeker gauw naar die media. De overname van MSQRD door Facebook, een app om (maffe) filters toe te passen, is hier een teken van. Ook het toevoegen van zaken als teksten en emoji aan video’s bij WhatsApp is illustratief. Zo wordt de unieke ervaring van Snapchat steeds meer gekopieerd.

Ook gaat de groei van Snapchat afnemen. Neem Instagram. Het is voor velen handig om twee apps in één hebben. Dat Instagram daarnaast (vijf maal meer volgers dan Snapchat) kent en internationaler is spreekt nog verder in het voordeel van Stories.

Daarnaast is voor velen Stories een stuk gebruiksvriendelijker. De interface van Snapchat is even wennen en voor de digibeet af en toe onbegrijpelijk. Stories is ontzettend easy om te gebruiken. Maar de uiteindelijke doorslaggevende factor vinden wij Markie.

Mark Zuckerberg staat garant voor succes. Dat was zo met Facebook en de overname van bedrijven als WhatsApp, Instagram en Oculus ook. Nu is Instagram uitgegroeid van simpel foto- en video-medium naar zoveel meer. Stories tilt het netwerk hierbij naar een hoger niveau. Mark gaat zich hier vol op storten, en met succes, voorspellen wij.

Maar uitsterven, dat is een groot woord. Het persoonlijke aspect van Snapchat is nu ongeëvenaard. Overstappen gaan de fans van Snapchat daarom niet. Eveneens zaken als het ontbreken van filters zijn hier reden tot. Het probleem is dus dat Stories (nog) niet tof genoeg is. Wij denken dat daar gauw verandering in gaat komen en Mark Zuckerberg dan Snapchat écht pijn gaat doen.

Wil je het meeste uit de media halen? Dan toveren deze tips je van Snap-noob tot Snap-master om en via deze tips krijg je meer volgens op Instagram. We lieten je ook al eerder weten waarom het prima is dat Instagram Snapchat kopieert. Mee eens?

Reageer op artikel:
Hoe Mark Zuckerberg Snapchat de dood injaagt
Sluiten