Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 4 apr 2018

Hoe Spotify een beursgang op zijn kop zette

Sinds dinsdag is Spotify een publiek bedrijf. De streamingdienst is naar de beurs gegaan en iedereen kan nu een aandeel kopen. Spotify is vooral bekend als dienst de de muziekindustrie veranderde, maar heeft ook zijn beursgang radicaal anders aangepakt.

Dat kan een kleine revolutie veroorzaken. Dit is wat Spotify anders heeft gedaan en hoe dit grote gevolgen voor de toekomst kan hebben.

Hoe werkt een beursgang normaal?

Misschien is het goed om eerst uit te leggen hoe een normale beursgang eruit ziet. Deze omvat zeven stappen:

  1. Het bedrijf zoekt een grote zakenbank op. Die dient als tussenpersoon.
  2. De bank bereidt het management voor op de beursgang en zorgt dat er een stabiel bestuur is.
  3. Er wordt een rapport opgesteld met daarin alle (financiële) details en andere belangrijke gebeurtenissen binnen het bedrijf.
  4. Dat rapport wordt bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC ingediend.
  5. De SEC bekijkt de documenten grondig en checkt ze op onregel matigheden. Dit duurt maanden en ondertussen gaat het bedrijf op een ‘road show’. Daarbij pitcht het aan alle investeerders de geïnteresseerd zijn en wordt zoveel mogelijk hype gecreëerd.
  6. Het bedrijf en bank stellen vast hoeveel een aandeel gaat kosten. Dit hangt af van hoe gewillig de markt is en hoe goed de road show ging
  7. D-Day! De beurs opent met het nieuwe aandeel.

Spotify doet het radicaal anders

Spotify heeft ervoor gekomen om geen bank als tussenpersoon te gebruiken. Het bedrijf heeft een zogenaamde direct listing aangevraagd. Daardoor is er geen investeringsbank betrokken en is er geen roadshow. Zakenbanken hebben dus ook geen invloed op de prijs van het aandeel. De markt en vraag bepalen de prijs.

Vergelijk het met een bruiloft. Je kunt trouwen met behulp van een weddingplanner, een groot feest, catering en een DJ, maar ook direct naar het gemeentehuis gaan. Aan het eind is het resultaat hetzelfde: je bent getrouwd.

Een flink risico

Zonder zakenbank naar de beurs gaan kan best riskant zijn. Vaak zorgen banken voor financieele back-up als het aandeel de eerste dagen te snel onderuit gaat. Bovendien hebben banken veel relaties met investeerders die ze alvast aandelen kunnen aanbieden.

Spotify hoeft zich om belangstelling geen zorgen te maken. Het bedrijf heeft een enorme waarde en is bij iedereen bekend. Beleggers werden er wel een beetje zenuwachtig van, want er was vooraf geen prijs bekend. Dat komt ook omdat de dienst niet verplicht was om meteen nieuwe aandelen uit te geven. Bestaande aandeelhouders, zoals werknemers, konden hun aandelen als eerste aanbieden. Een bank die als tussenpersoon dient, staat dit normaal niet toe.

Middelvinger naar grote banken

Spotify was het eerste, grote bedrijf dat toestemming kreeg voor een direct listing en met succes naar de beurs is gegaan. Daarmee heeft de streamingdienst de ongeschreven regel “er is altijd een bank als tussenpersoon nodig” voor altijd veranderd. Uber en AirBNB willen naar verluidt ook naar de beurs en kunnen het waarschijnlijk ook zonder zakenbank

Het lijkt erop dat Spotify daarmee een kleine revolutie heeft veroorzaakt. Dit gaat vooral de zakenbanken die als tussenpersoon fungeerden geld kosten en maakt de beursgang een stuk democratischer. Er wordt niet langer in achterkamertjes over een prijs onderhandeld. De vraag en het aanbod bepalen de prijs van een aandeel. Het Zweedse bedrijf is dus een echte disruptor. Niet alleen op het gebied van muziek.

Reageer op artikel:
Hoe Spotify een beursgang op zijn kop zette
Sluiten