Rutger Houweling
Rutger Houweling | LinkedIn 26 jul 2016

Alweer acht jaar onderweg: hoe VanMoof de wereld aan het fietsen krijgt

Op het moment dat ik de Amsterdamse VanMoof brandstore in wandel bestaat het fietsmerk alweer acht jaar. Zelf maakte ik zo’n vijf jaar geleden voor het eerst kennis met VanMoof. Early adopter dat ik ben! Maar wel al vijf jaar fan. Het is immers een prachtig fietsmerk met een mooie missie. Ik keek er dan ook naar uit om mede-oprichter Taco Carlier een kop koffie te brengen en te ontdekken hoe VanMoof er na acht jaar voor staat. En check hier de visie van Taco in één minuut:

Inspirerende gast, right?! Wij maken nog veel meer te inspirerende video’s. Abonneer je dan ook hieronder op ons YouTube-kanaal:

Taco, even voor de mensen die je niet kennen, stel je eens voor

“Mijn naam is Taco en samen met mijn broer Ties zijn wij de oprichters van VanMoof. Dit hebben wij 8 jaar geleden vanuit Amsterdam opgericht met als doel om heel de wereld net zo veel te laten fietsen als wij in Amsterdam doen.”

Mooi doel, maar hoe is VanMoof écht ontstaan?

“Wij willen het zogenoemde ‘Nederlandse fietsen’ over de wereld verspreiden. Hiermee bedoel ik dat de fiets écht als transportmiddel moet worden gebruiken. Dus als alternatief voor de auto of trein. Amerikanen schaffen alleen een fiets aan om op zondagmiddag een rondje door Central Park of de natuur te cruisen. Wij willen niemand dwingen om elke dag de fiets te pakken, maar ga gewoon af en toe lekker met de fiets naar je werk. Daar wordt iedereen beter van.”

Duidelijk verhaal, maar wanneer is VanMoof in jouw brein ontstaan?

“Dit is begonnen toen mijn broer en ik samen door New York fietsten. Dat we dachten: potverdorie wat kun je hier mooi fietsen. Het is écht een mooie fietsstad. Vooral vanaf Brooklyn fiets je via de prachtige Brooklyn Bridge zo Manhattan in. Er wordt alleen te weinig gefietst! Toen vroegen wij ons af of we er iets aan konden doen. Toen zijn de brainstormsessies begonnen en lagen de eerste schetsen van VanMoof op tafel.”

Ga gewoon af en toe lekker met de fiets naar je werk. Daar wordt iedereen beter van.

We zijn nu acht jaar verder, waar staat VanMoof anno twintigzestien?

“Waar we staan is dat we over heel de wereld fietsen verkopen. Vooral online en in eigen winkels. We hebben eigen winkels in Tapei, Japan, Berlijn, Amsterdam en New York. Ons team is inmiddels zo’n dertig man groot. Die zijn dag en nacht aan het werk om nog betere en mooiere fietsen te maken. We verkopen nu zo’n 10.000 fietsen per jaar. Dat betekent dat we in de fietsenmarkt nog steeds een kleine speler zijn, maar wij vinden onszelf al hartstikke groot.

Als ik naar ons plan van acht jaar geleden kijk dan zitten we precies waar we hadden willen zijn. De weg daar naartoe is alleen zwaarder geweest dan we dachten. Waarom? Wij hebben zitten stuntelen met het verkoopmodel. Toen we begonnen was de wereld nog niet klaar voor online verkoop. Inmiddels merken we dat dit groeit en mensen zich steeds comfortabeler voelen om een stadsfiets online te kopen.

Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat wij stadsfietsen altijd met nieuwe technologie beter wilden maken. Er lopen wereldwijd veel goede ingenieurs rond die fietsen beter willen maken, maar negentig procent hiervan werken aan het lichter maken van racefietsen en het sterker maken van mountainbikes. Stadsfietsen werden in zekere vorm genegeerd. Niet in productie-aantallen, maar in productontwikkeling. Het was ons doel om door middel van nieuwe technologie de stadsfiets beter te maken.”

Nieuwe technologie, klinkt leuk, maar wat bedoel je hier precies mee?

“Dat zie je voornamelijk terug in de nieuwste Eletrified S. Een paar jaar geleden zijn we begonnen met het perfectioneren van de lampen en de integratie in het frame, daarna kwam het geïntegreerde slot, toen hebben we een eigen zadel ontwikkeld dat beter voor het woon-werk-verkeer is, daarna een eigen kettingkast enzovoorts. Maar de grootste stap maken we met de nieuwste Eletrified S. Daar hebben we écht de nieuwste technologieën in geïntegreerd. Denk aan GSM tracking, Bluetooth, het slot en het display. Het is een rijdende computer. En we hadden gelijk, want de bike is al een groot succes tijdens onze Pre-order campagne. Check it out:

Waarom werken jullie graag met Pre-order campagnes?

“We noemen dit ook wel het retailmodel van de toekomst. Het is ideaal voor productinnovatie om van te voren de vraag in de markt af te tasten, maar tegelijkertijd ook de financiering rond te krijgen. Voor consumenten is het ideaal om er als allereerste bij te zijn en de fiets goedkoper aan te schaffen. Doordat de klant voorruit betaald hoeven wij niet op andere manieren de financiering te regelen en dat rekenen we weer door aan de klant.

Neem deze Poncho waarvoor wij een Kickstartercampagne hebben gedaan. Daarmee hebben wij het vak geleerd. Daar hebben we geleerd dat het Kickstarterplatform heel mooi is, maar ook limitaties kent. Hierdoor hebben we dingen verbeterd, anders aangepakt en vervolgens een eigen Pre-order gestart. En het is een succes, want er is veel meer verkocht dat we hadden ingecalculeerd.”

Waarom denk je dat elektrische bikes populairder worden?

“Iedereen die er één keer op heeft gefietst is verkocht. Het is heerlijk om met een hoge snelheid door de stad te fietsen zonder al te veel energie te leveren. Het gevoel is gewoon chill.

Los daarvan denk ik ook dat het een doorbraak kan zijn voor het woon-werkverkeer op de fiets. Maar dan wel buiten Nederland. In andere landen zijn er vaak meer heuvels, is het warmer en de afstanden zijn groter. Als je dan zonder zweetdruppels op je werk wilt aankomen moet je goed getraind zijn, dus is een elektrische bike de oplossing.

Wij merken ook dat mensen die verder van hun werk wonen, de afstand door de elektrische fiets minder groot wordt. Denk aan een route van Amsterdam-Noord naar Schiphol.”

Amsterdam is zo’n mooie stad door de fietscultuur.

Bij VanMoof draait alles om het ontwerp. Vertel!

“Van huis uit zijn mijn broer en ik industrieel ontwerpers. Dat zie je goed terug in VanMoof. Bij ons draait alles om het product. Daar begint alles mee en daar eindigt alles mee. Alles en iedereen zijn gecentreerd rondom de productontwikkeling. Wij hebben ook een relatief groot aantal productontwerpers in dienst.

De hoofddoelstelling van VanMoof is dat we stadsfietsen verbeteren om daardoor meer mensen op de fiets te krijgen. We laten ons altijd leiden door functionaliteit, gewicht en betaalbaarheid. Wij blijven dus altijd kijken naar wat het meest functioneel in de stad is. De stadsfiets moet elke dag buiten staan en mee gaan.

Inspiratie haal ik door zelf veel te fietsen. Als ik in een andere stad ben en geen VanMoof bij mij heb dan huur ik direct een fiets. Dat is sowieso ook de leukste manier om op de fiets de stad te verkennen. Daar leer je veel van en kun je fietsirritaties direct oplossen.

Ik hoorde laatste een mooi verhaal: Amsterdam is zo’n mooie stad door de fietscultuur. De stad maakt het namelijk mogelijk om vijf afspraken op een dag met je fiets af te gaan. Tussen al die afspraken kun je je hoofd op de fiets leegmaken. Daarom is het één grote samenwerkende hub van kleine bedrijven, zelfstandigers en grote bedrijven. Iedereen kan intensief samenwerken.”

Fietsendiefstal is een grote barrière voor het fietsgebruik in Nederland, maar ook in de rest van de wereld.

Wie is de doelgroep van VanMoof?

“Wij hebben totaal geen doelgroep en daar wil ik ook helemaal niet over nadenken. De belemmeringen die mensen ondervinden om niet elke dag de fiets te pakken, die wil ik wegpakken. Of dit nou voor een mevrouw van tachtig is, of voor een jonge gast van zestien. Ik wil gewoon de fiets beter maken en hopelijk zo veel mogelijk mensen te inspireren om ook de fiets te pakken.”

Je focus is vooral de consument, maar heb je ook B2B ambities?

“Het mooie aan de Electrified S en de nieuwe SmartBike is, is dat de fiets een elektrisch geïntegreerd slot heeft. Daarmee wordt het mogelijk om fietsendelen te vergemakkelijken. Een groot bedrijf kan bijvoorbeeld honderd fietsen aanschaffen. Iedereen heeft de app waarmee je een fiets kunt reserveren en gebruiken. Of dit nou voor een paar uur of een paar dagen is maakt niet uit. De verantwoordelijke op kantoor kan zien waar de bike is. Ook hotels zijn interessant. Geen gekloot met sleutels, wij kunnen dat automatiseren.”

Schaalgrootte creëren, fietsen nog betaalbaarder maken en nog meer kunnen steken in productontwikkeling.

Welke vorm van technologie is voor jou het belangrijkst?

“Technologie moet altijd in het belang zijn van het dagelijks gebruik. Ik ben dus geen échte gadgetman. Ik denk dat een mooi voorbeeld de geïntegreerde GPS en Bluetooth is waarmee wij de fietsen terug kunnen vinden. Fietsendiefstal is een grote barrière voor het fietsgebruik in Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Dit is een zwaar onderschat probleem. Tachtig procent van de fietsen in de stad zijn oude barrels. Iedereen is bang dat zijn of haar fiets wordt gestolen. Wanneer je deze angst voor diefstal nou wegneemt durven mensen te investeren in een betere fiets en gaan daar meer mee fietsen.”

Hoe werkt dit GSM/Bluetooth tracking systeem?

“Er zit een Vodafone simkaart in de fiets en daarmee kunnen we bepalen waar de fiets ongeveer is. Dan kun je met Bluetooth de laatste meters tracken. Ook in een kelder of garage. Wij zijn er al zo’n twee jaar mee aan het experimenteren en tot nu toe hebben we honderd procent van de gestolen fiets teruggevonden.”

Dus GSM-tracking is beter dan GPS-tracking?

GSM tracking is iets minder precies, maar blijft langer accuraat. GPS valt relatief snel weg in bijvoorbeeld een gebouw. Het is wel een nadeel dat je niet de laatste meters kunt tracken, maar dat lossen wij met Bluetooth op. Die combinatie zien wij als de beste combinatie en manier.

Wat gaat volgens jou de wereld weer beter maken?

Ik vind het erg fascinerend om te zien wat er gebeurt op het gebied van elektrische fietsen. De batterij wordt steeds kleiner, motoren worden steeds kleiner en krachtiger. Daarnaast worden de prijsverschillen steeds kleiner. De kans is dan ook aanwezig dat over een aantal jaar de meeste fietsen elektrische bikes zijn, behalve racefietsen.

Verder gaan alle fietsen een anti-diefstalsysteem krijgen. Hierdoor durven mensen meer te investeren en zijn ze voorzichtiger op hun fiets. Hierdoor krijg je een nieuw fietscultuur en ontstaat er minder afval. In een fietsenstalling wordt tachtig procent van de fietsen nooit meer opgehaald.

Maar de belangrijkste ontwikkeling gebeurt wat mij betreft buiten Nederland. Dus dat overal ter wereld meer ‘op z’n Nederlands’ wordt gefietst. Londen en Parijs willen allebei de fietshoofdstad van de wereld worden.

Dan ziet de toekomst van VanMoof voor er waarschijnlijk rooskleurig uit?

Dankzij het succes van de Elektrified S kunnen wij nog meer investeren in de productontwikkeling. En kunnen we de beweging die we zijn gestart versnellen. Dit was een belangrijke mijlpaal die ons in de gelegenheid stelt om gas erop te geven en nog meer te investeren in productontwikkeling en de fietsen te verbeteren.

Hierdoor krijgt de consument een schitterende fiets van hoge kwaliteit voor een schappelijke prijs. Dat is wat de wereld nodig heeft. VanMoof moet hiervoor wel groter worden. Schaalgrootte creëren, fietsen nog betaalbaarder maken en nog meer kunnen steken in productontwikkeling.

Iedereen op kantoor denkt mee aan onze droom om meer mensen op de fiets te krijgen en dat is te gek.

We eindigen met een persoonlijke vraag: wat vind je écht belangrijk in het leven?

“Ondernemen is voor mij belangrijk. Het is een manier van leven waarin je alles op alles zet om iets te creëren. En het liefst zo zelfstandig mogelijk. Wij hebben nooit investeerders gehad en alles vanuit eigen kracht opgebouwd. Dat maakt het twee keer zo moeilijk, maar wel twee keer zo mooi om het dan toch aan het werk te krijgen. Iedereen op kantoor denkt mee aan onze droom om meer mensen op de fiets te krijgen en dat is te gek.

Ik leef echter niet om te werken, en is het goed om het team meer verantwoordelijkheid te geven. Van iets niets maken, dat vind ik te gek. Maar wat ik op dit moment het leukst vind is om mensen op een VanMoof voorbij te zien komen. En dan vooral in een vreemde stad.”

Wij hebben onlangs de Electrified S getest. Onze One Minute WANT – Review vind je hier.

Reageer op artikel:
Alweer acht jaar onderweg: hoe VanMoof de wereld aan het fietsen krijgt
Sluiten