Huawei laat (ondanks problemen) Apple en Xiaomi achter zich in Europa

Huawei is, ondanks alle problemen met de Verenigde Staten en de gevolgen daarvan, nog altijd het op een na populairste smartphone-merk van de Europese markt. Dit wordt duidelijk door de Europese derde kwartaalcijfers die naar buiten gebracht zijn door Canalys.

Canalys maakt de Europese kwartaalcijfers bekend voor Q3 2019, waaruit duidelijk wordt dat Samsung het nog altijd voor het zeggen heeft in ons werelddeel. Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft een marktaandeel van 37,7%, dat ruim 13% boven het aandeel van de nummer twee ligt. En die nummer twee is, verrassend genoeg, nog steeds Chinese techgigant Huawei. Ondanks alle problemen die het handelsverbod vanuit de Verenigde Staten met zich meebracht, presteert het bedrijf dus nog steeds.

Huawei blijft net zo populair op Europese markt

Huawei heeft het in 2019 flink voor de kiezen gekregen, maar dat heeft het succes in Europa alles behalve dwars gezeten. Het bedrijf staat in deze kwartaalcijfers op dezelfde plek als vorig jaar. Tijdens de zomer van 2019 heeft de Chinese techgigant met 11,6 miljoen verscheepte toestellen meer succes weten te boeken dan in de lente van dit jaar. Sinds de zomer gaan de verkoopcijfers weer een klein beetje omhoog, terwijl deze door het handelsverbod in Amerika steeds bleef dalen. Door dat handelsverbod loopt Huawei overigens wel een flinke groei mis, gezien het feit dat het bedrijf begin dit jaar ontzettend veel smartphones had verscheept. Daarbij is de komst van de Huawei Mate 30 (Pro) in Europa zo goed als uitgebleven, wat niet meehelpt in de cijfers.

Vorig jaar in Q3 wist Huawei 11,7 miljoen smartphones te verkopen en had het bedrijf een marktaandeel van 23,9%. Dat marktaandeel is op dit moment 22,2%.

Samsung en Xiaomi stijgen

De gehele smartphonemarkt in Europa is met 8% gestegen in tegenstelling tot vorig jaar. Een stijging die voornamelijk te zien is bij bedrijven als Samsung en Xiaomi. Samsung staat, net als vorig jaar, op de eerste plek met een marktaandeel van 35,7% en 18,7 miljoen verscheepte toestellen. In het derde kwartaal van 2018 had de Zuid-Koreaanse producent een marktaandeel van 30,4% en verscheepte het bedrijf 14,8 miljoen toestellen.

Samsung Galaxy A50 review uitgelicht
Samsung Galaxy A50 Afbeelding: WANT/Dominick Vietor

Het Chinese bedrijf Xiaomi wist overigens ook een aardige groei te maken. Vorig jaar had het bedrijf een marktaandeel van 6.5% en in het derde kwartaal van 2019 was dat aandeel 10,5%. Xiaomi verscheepte vorig jaar in dit kwartaal 3,2 miljoen toestellen, maar wist daar dit kwartaal 5,5 miljoen van weten te maken.

Apple en Nokia dalen

Apple heeft ten opzichte van Q3 2018 overigens wel wat verloren. Het bedrijf uit Cupertino had destijds een marktaandeel van 20,8% en dat aandeel is in Q3 van 2019 nog 18,6%. Dat houdt in dat Apple destijds 10,2 miljoen toestellen verscheepte en dit jaar 9,8 miljoen toestellen.

HMD Global, eigenaar van het merk Nokia, heeft ook weer een stap naar beneden gedaan. Het bedrijf wist vorig jaar nog 1,2 miljoen toestellen te verschepen, maar kwam dit jaar tot 0,9 miljoen. Het marktaandeel is inmiddels 1,8%, waar dat vorig jaar nog 2,4% was.

Reageer op artikel:
Huawei laat (ondanks problemen) Apple en Xiaomi achter zich in Europa
Sluiten