Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Tech 26 mrt 2018

Watson Assistant: de virtuele assistent met meerdere identiteiten

Het ziet ernaar uit dat Alexa,  Google Assistant en andere virtuele assistenten de komende tijd wat beter hun best zullen moeten doen om zich staande te houden in hun competitieve wereld. IBM heeft namelijk een eigen slimme assistent aangekondigd: Watson Assistant. IBM pakt het echter net wat anders aan dan bedrijven zoals Amazon, Google en Apple en bouwt geen eigen slimme speaker om zijn assistent heen.

Er is niet maar één Watson Assistant

Wat Watson Assistant onderscheidt van assistenten als Alexa, Siri en Google Assistant is dat het een zogenaamd whitelabel dienst is. Dat is een dienst waarvan het de bedoeling is dat andere bedrijven het gaan gebruiken in hun eigen producten en het op hun eigen manier rebranden.

Zo is er bijvoorbeeld geen standaard OK Watson commando om de assistent op te roepen. Sony zou de assistent bijvoorbeeld kunnen gebruiken in een eigen Bluetooth speaker en ervoor kunnen kiezen om Simply Sony te gebruiken als wake woord en de AI helemaal te vormen naar het Sony imago.

Een ander bedrijf zou de assistent weer op een heel andere manier kunnen gebruiken.

Watson Assistant

Aparte Watson databases per bedrijf

Een van de voordelen hiervan is dat er geen algemene Watson database bestaat waarin iedereens informatie is opgeslagen. Elk bedrijf koppelt zijn versie van de assistent aan een eigen database, waardoor het niet zo is dat IBM opeens over alle data beschikt.

IBM vice president van Watson Internet of Things Bret Greenstein legt uit aan The Verge dat als de hele wereld bijvoorbeeld Alexa zou gebruiken, één bedrijf de beschikking zou hebben over een enorme hoeveelheid data en controle. Facebook heeft al meerdere malen gedemonstreerd dat zo’n situatie redelijk onwenselijk is.

Watson Assistant

Meer controle over privacy en klantervaring

Watson Assistant zou volgens IBM zijn ontwikkeld als antwoord op een vraag vanuit zijn zakelijke klanten. Greenstein geeft aan dat vooral bedrijven die te maken krijgen met gevoelige informatie waarschijnlijk eerder voor zoiets als Watson zouden gaan, dan één van de bestaande virtuele assistenten. Met Watson krijgen ze namelijk meer controle over het beheren van klanteninformatie en de ervaring van hun klanten..

Watson Assistant IBM
Watson Assistant in de auto

Watson in actie

Op het moment wordt Watson Assistant al op verschillende plekken ingezet. Zo werkt Watson al als robot op het vliegveld in München en helpt hij daar reizigers om de weg te vinden. Ook in een Maserati concept car is de assistent al druk bezig en de AI is ook al stiekem huizen binnengeslopen in de slimme meter van Chameleon Technologies.

IBM werkt verder ook samen met IFFT, waarbij een ecosysteem van meer dan 11 miljoen gebruikers en 1,6 miljoen apparaten met elkaar worden verbonden om het dagelijkse leven simpeler, krachtiger en meer connected te maken.

Watson Assistant
Watson Assistant in slimme meter van Chameleon

Beter dan bestaande assistenten?

Uiteraard zal Watson zichzelf nog moeten bewijzen voordat iedereen hem met open armen in huis haalt. Amazon en Google hebben natuurlijk al behoorlijk wat ervaring in de smart home arena. Maar iedereen die een slimme speaker in huis heeft, weet dat het toch niet altijd even vlekkeloos verloopt als je zou willen. Als IBM het beter kan doen is dat natuurlijk altijd welkom.

Uiteraard zal de prijs van Watson Assistant apparaten ook een rol spelen in het succes van de AI. In de tussentijd zou Xiaomi samen met Microsoft bezig zijn met een slimme speaker en we weten dat de prijzen van Xiaomi apparaten altijd behoorlijk aantrekkelijk zijn.

The VergeIBM

Reageer op artikel:
Watson Assistant: de virtuele assistent met meerdere identiteiten
Sluiten