Iconische anti-piraterij spot deed zelf aan piraterij

Pop-Culture Ruan Moleman 29 apr 2025
Leestijd: 2 minuten

De meeste DVD's van populaire films speelden altijd hetzelfde anti-piraterij spotje af. Dat spotje zelf zit echter vol van de piraterij.

Je steelt geen auto, je steelt geen tasjes en je steelt geen tv. Dat waren de eerste zinnen van het anti-piraterij spotje dat je ongetwijfeld kent van de DVD’s van vroeger. Voordat je favoriete film begon, kreeg je reclame met herkenbare stijl en rockmuziek te zien. Iedereen die geboren is in de jaren negentig kan het spotje wel dromen. Ironisch genoeg doet het spotje zelf ook aan piraterij.

Het spotje was onderdeel van een campagne van Platform Filmdiefstal in samenwerking met Stichting Brein dat van 2004 tot 2008 liep. De opmars van het internet maakte piraterij van films mogelijk en de campagne diende als middel om mensen bewust te maken dat de praktijk illegaal is. De spot werd getoond voor films, maar werd ook gebrand op DVD’s. Vaak speelde het af voordat je überhaupt in het hoofdmenu kwam en kon je deze niet overslaan. Nu blijkt echter dat de lettertype van de spot illegaal verkregen is.

Piraterij-reclame stal de iconische lettertype

Het lettertype dat gebruikt wordt voor de teksten als “Je steelt geen film” blijkt illegaal gebruikt te zijn. Jarenlang dachten mensen dat de lettertype FF Confidential was. Dat is lettertype met een betaalde licentie en mag dus niet zomaar commercieel gebruikt worden. Een gebruiker op social media is er wat dieper in gaan duiken en vond een oude brochure van de campagne die de lettertype gebruikt.

Hierdoor kon er makkelijk een lettertype-scan gedaan worden, waaruit blijkt dat de iconische lettertype XBAND Rough heet, een gratis lettertype. XBAND is een lettertype gekloond van FF Confidential. Hoewel het klonen van lettertypes vaker gebeurd, is het niet legaal. Er wordt immers letterlijk een kopie gemaakt van iemand anders werk. Des te ironischer dat de anti-piraterij-reclame gebruik maakt van een gekopieerde lettertype.

Ook illegaal verkregen muziek

De Nederlandse muzikant Melchior Rietveldt maakte specifiek de muziek voor het spotje, dat destijds op een filmfestival verscheen. In 2006 leverde Rietveldt de muziek, met de duidelijke afspraak dat men die enkel voor dat filmfestival mocht gebruiken. Een jaar later kocht de muzikant een Harry Potter-DVD en kwam er bij het kijken achter dat zijn muziek gewoon gebruikt werd, zonder dat hij daarvoor betaald werd.

Rietveldt spande een rechtzaak aan tegen Buma/Stemra, dat auteursrecht in Nederland regelt. Rietveldt vond dat Stemra niet voldoende actie ondernam tegen het ongeoorloofde gebruik van de muziek. De zaak verliep moeizaam, maar Rietveldt kreeg uiteindelijk toch nog betaald. Je steelt dus geen auto en geen tasjes, maar wel muziek en lettertypes.

HDMI 2.2 komt eraan: dit moet je weten

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen