Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Cars 24 aug 2018

Ken jij de verhalen achter deze 10 iconische auto’s?

Veel mensen kennen wel de namen van iconische auto’s, zoals de Chevy Corvette, Porsche Carrera en Lotus Elyse, en vaak weten ze dan zelfs ook nog hoe de auto’s eruit zien. Hoe ze precies aan hun naam zijn gekomen, is voor veel mensen echter minder bekend. What’s in a name? Dit zijn de verhalen achter een paar van de meest beroemde auto’s.

Chevy Corvette

De Chevy Corvette was de eerste Amerikaanse sportauto van na de oorlog, die massaal geproduceerd werd. Het is dan ook niet heel vreemd dat de naam Corvette is afgeleid van een klein oorlogsschip met dezelfde naam. Het verhaal gaat dat General Motors zijn medewerkers had gevraagd om suggesties te doen voor de naam van de sportauto en van de 300 suggesties werd die van Myron E. Scott gekozen, Corvette dus. Scott was van mening dat een nautische naam de mannen die terugkeerde van de oorlog wel zou aanspreken. Later kregen we nog variaties op de Corvette die ook afgeleid waren van het water, zoals de Stingray (pijlstaartrog) en de Mako Shark (makreelhaai).

Corvette Stingray auto 2019
Corvette Stingray (2019)

Lamborghini Miura

Miura komt van Don Eduardo Miura, welke bekend stond als de man die de meest uitdagende vechtstieren wist te produceren in heel Spanje. Ferruccio Lamborghini wilde met de naam eer betonen aan  Miura en deze was maar al te blij toen hij hoorde dat zijn naam vereeuwigd zou worden met een Lamborghini auto. De vierde Miura werd in 1966 zelfs geveild bij zijn veehouderij.

Lamborghini Diablo

Waar de Miura is vernoemd naar de man achter de stieren, is de Diabo vernoemd naar een daadwerkelijke stier. Diabo was de naam van een venijnige stier, afkomstig van de 19e eeuwse Hertog van de Panamese provincie Veraguas. De stier zou in 1869 uiteindelijk gedood zijn door El Chicorro in een legendarisch gevecht dat enkele uren geduurd zou hebben.

Lamborhini Diablo

Porsche Carrera

Dan hebben we de Porsche Carrera. Carrera is het spaanse woord voor race en past wat dat betreft natuurlijk perfect bij de Porsche. De naam van het model zou echter specifiek komen van de beruchte Mexicaanse Carrera Panamericana race, welke van 1950 tot 1954 werd gehouden. In 1955 werd de race verboden, omdat de risico’s onderweg te groot zouden zijn. Porsche won de desbetreffende race overigens redelijk vaak met zijn 550 Spyder modellen. Ook Tag Heuer heeft de naam van de race gebruikt voor een serie horloges.

Maserati Levante

Bij Maserati waren ze weer bezig met een heftige wind. Levante verwijst namelijk naar een warme Mediterrane wind, die in een oogwenk kan omslaan van mild naar bruut. Dit zou het karakter van de Maserati Levante perfect weerspiegelen. Zo zie je maar dat niet alleen stieren en races krachtig kunnen zijn

Maserati Levante

De Tomaso Pantera

Dan gaan we toch weer terug naar een dier. Uiteraard is de Pantera van De Tomaso vernoemd naar een panter (pantera is de Italiaanse vertaling). De Argentijnse auto ontwerper Alejandro de Tomaso vernoemde zijn auto’s naar dieren en wilde graag concurreren met automakers zoals Ferrari en Lamborghini. De Pantera werd gemaakt in samenwerking met Ford Motor en zelfs Elvis zou er volgens de verhalen één hebben gehad. De King zou zijn panter echter op een dag neer hebben geschoten, toen hij niet wilde starten.

Pagani Huayra

Waar Maserati hierboven bezig was met de wind, werd ook de Pagani Huayra gekoppeld aan het verschijnsel. Of eigenlijk aan de “vader van de wind”. De Huayra is namelijk vernoemd naar de god van de Quishua, Zuid-Amerikaanse indianen, genaamd Huayra-Tata. Deze werd geassocieerd met orkaanwinden en vruchtbare regens.

Pagani Huayra

Lamborghini Countach

Dan hebben we nog een derde interessante Lambo op de lijst, namelijk de Countach. Dit is één van de klassiekers en één van de weinige modellen die afdwaalt van de weide en de stieren. Volgens de verhalen zou designer Nuccio Bertone het woord countach hebben uitgeroepen bij het zien van het wilde ontwerp van de auto. Dit zou een slangwoord zijn uit de Italiaanse provincie Piedmont en iets betekenen als “holy shit”.

Lotus Elyse

Het is je misschien opgevallen dat veel van de namen van de kleine supercars van Lotus beginnen met de letter “e”. Dat is niet toevallig. Het begon allemaal met het model “Eleven”. Ze realiseerden zich echter dat het getal elf ook zou kunnen staan voor een Romeinse twee en om verwarring te voorkomen, kozen ze ervoor om het woord voluit te schrijven. Blijkbaar vonden ze de E aan het begin van de naam lekker klinken en het patroon werd voortgezet met de Elan, Evora, Esprit, Exige en Elyse. De Elyse is één van de bekendste modellen en is vernoemd naar de kleindochter van Lotus eigenaar (destijds) Romano Artioli, Elisa Artioli.

Lotus Elyse

Ford Mustang

We eindigen de lijst met de iconische Ford Mustang. Met het logo van een paard op de grill zou je denken dat de auto is vernoemd naar de wilde paarden uit Noord-Amerika. Designer John Najjar zegt echter de naam te hebben voorgesteld, omdat deze verwijst naar het gevechtsvliegtuig P-51 Mustang uit de tweede wereldoorlog. Volgens Lee Iacocca, welke het project destijds overzag, zou dat echter niet waar zijn en zouden ze doelbewust zijn gegaan voor de trend om modelnamen te vernoemen naar dieren.

Auto vs dier

Je kunt je auto vernoemen naar een krachtig of snel dier om op deze manier de kwaliteiten van het dier ermee te associëren. Je kunt echter ook proberen te bewijzen dat de auto zelfs nog sneller is dan het dier. Zo bedacht de Formule E vorig jaar een mooie stunt om het nieuwe seizoen te promoten: een race tussen een Formule E auto en een jachtluipaard.

 

HiConsumption

Reageer op artikel:
Ken jij de verhalen achter deze 10 iconische auto’s?
Sluiten