Nieuws kijken 2.0: via immersive journalism maak je het zelf mee

De tijd dat jij enkel de krant kunt openslaan om te kijken wat er die dag is gebeurd, is niet meer. We consumeren nieuws via de televisie, onze smartphones en ga zo maar door. Echter gaat er met ‘immersive journalism’ letterlijk een nieuwe wereld voor ons open. En dat is nice!

Deze column is geschreven door Laura Grilo Melo en is onderdeel van onze rubriek WANT to play die wij samen met Tons of Fun zijn gestart.

Nieuws op een presenteerblaadje

Ik heb vaak genoeg gehoord dat iedereen nu een journalist kan zijn. De komst van het internet en sociale media laat je gemakkelijk een groot publiek bereiken. Bovendien besteden we graag zo min mogelijk tijd aan nieuws. We hebben een korte concentratieboog en scrollen over het algemeen het liefst zo snel mogelijk door content heen.

laptop-opladen-1-want

Nu zeg ik niet dat hier iets mis mee is. Ik doe het zelf ook. Kort en bondig kan fijn zijn. Maar de grotere verhalen achter de nieuwskoppen, díe worden steeds vaker vergeten.

Ik voel de angst van de soldaten en journalisten op het moment dat IS het vuur op ze opent.

En het zijn juist die achtergrondverhalen waardoor je als nieuwsgebruiker de big picture ziet, een mening kan vormen en iemand anders’ mening beter leert begrijpen. In de tijd waarin we leven, een tijd van een groeiende polariserende samenleving, is dit juist zo belangrijk.

Is immersive journalism de redding?

Toen ontstond immersive journalism. Je kunt documentairemaker Nonny de la Peña zien als de moeder van immersive journalism. Met projecten als ‘Hunger’ in Los Angeles en ‘Project Syria’ gebruikte zij geluidsopnames uit de echte wereld. Die voegde ze later toe aan een virtuele wereld die ze, gebaseerd op waargebeurde situaties, had ontworpen.

Inmiddels is immersive journalism uitgegroeid tot wat het vandaag de dag is. Echte mensen nemen de plaats van avatars in en je ziet ze in de omgeving zoals die echt is. Deze plek is dus niet door een computer geanimeerd!

Door immersive journalism ben je er bij

“Nearly 300.000 people used to live here. Now it’s a ghost town”, hoor je de voice-over vertellen terwijl je met het Iraakse leger meerijdt in een militaire jeep en de verlaten stad in je opneemt. Al jaren lees ik kranten over steden die zijn vernietigd of zie ik beelden van bomaanslagen in Syrië.

Maar dit is de eerste keer dat het écht voelt alsof ik erbij ben. Ik voel de angst van de soldaten en journalisten op het moment dat IS het vuur op ze opent. ‘In The fight for Falluja’ van NYT VR is de kracht van immersive journalism overduidelijk. Een échte aanrader.

In november 2015 stuurde The New York Times 1,2 miljoen Google Cardboards naar zijn abonnees. Sindsdien komen er vaak virtual reality-reportages uit. Een virtual reality-bril is niet per se nodig. Alles voor virtual reality wordt met een 360 graden camera gefilmd en ook dat geeft de kijker al een gevoel van aanwezigheid.

NYT VR post zelfs elke dag 360 graden nieuws op hun website. Zo sta je bijvoorbeeld met een menigte te demonstreren op vliegvelden in de Verenigde Staten tegen Trump of ben je in een Venezolaans ziekenhuis en zie je de ernstige gevolgen van het voedsel- en medicijntekort.

Journalistiek wordt hierdoor eerlijker dan ooit

Door virtual reality-reportages wordt journalistiek eerlijker dan ooit tevoren. Journalisten hebben een grote verantwoordelijkheid. Zij bepalen grotendeels wat de wereld te zien of te lezen krijgt. Veel mensen, de nieuwe Amerikaanse president als belangrijkste voorbeeld, hebben daarom een groot probleem met de media.

Hierdoor wordt het lastiger iets op een bepaalde manier te framen. Voorheen was het gemakkelijker enkel één deel van het verhaal te vertellen. Nu is de kijker degene die de kijkrichting bepaalt.

GoogleCardboard-WANT

Dit zorgt voor een veel eerlijker beeld. In The fight for Falluja zie je angstaanjagende beelden van kanonskogels die worden afgeschoten. Als je het beeld echter omdraait, zie je dat de soldaten op hun telefoons zitten te priegelen uit verveling.

Een mooie toevoeging aan het journalistieke landschap

Ik denk niet dat immersive journalism de huidige vormen van journalistiek zal overnemen. Kranten, televisie en radio verschaffen nog altijd informatie. Wél denk ik dat immersive journalism een mooie toevoeging is. Het kan op een ingrijpende manier een situatie of conflict laten zien.

Oorlog-WANT

Bovendien zal de jongere generatie, met hun behoefte aan bewegende beelden, deze manier van het nieuws volgen wel iets aantrekkelijker vinden. Zelf zien? Download dan de NYT VR app op iOS en Android.

Tons of Fun