De andere kant van innovatie: India weigert baanstelende autonome auto’s

Hoewel veel analisten, automakers en consumenten enthousiast zijn over de komst van zelfrijdende auto’s, is duidelijk niet iedereen hier blij mee. Onlangs liet Nitin Gadkari, de Indiase minister van vervoer, weten dat India niks te maken wil hebben met de autonome auto’s. De auto’s zouden namelijk banen stelen van menselijke chauffeurs.

Technologieën die werkloosheid vergroten zullen niet worden toegestaan

Gadkari liet duidelijk weten dat zelfrijdende auto’s niet toegestaan zullen worden in India. Het land zal geen technologieën goedkeuren die de problemen met werkloosheid in het land nog groter zullen maken. Aan de andere kant is het land niet tegen elektrische auto’s, die niet zelf rijden. Deze technologie krijgt genade en de Indiase regering wil deze juist massaal gaan invoeren.

India

India heeft juist te kampen met een tekort aan chauffeurs

Op het moment is er een tekort aan professionele chauffeurs in het land, en de zelfrijdende auto’s zouden wat dat betreft juist een uitkomst zijn. De regering wil er echter niks van weten en is van plan faciliteiten op te richten om duizenden chauffeurs op te gaan leiden. Daarnaast is er een nieuw infrastructuur plan aangekondigd, dat 59 miljoen dollar zal gaan kosten. Hierbij zullen meer vliegvelden, wegen en spoorwegen worden gebouwd om de infrastructuur een boost te geven. Dit plan zal grotendeels door de overheid worden uitgevoerd.

India file

Google en Uber willen ook geen autonome auto’s in India

Het feit dat de regering in India tegen zelfrijdende auto’s is, zal overigens niet de enige reden zijn waarom ze niet in het land zullen rondrijden. Google en Uber hebben zelf ook al aangegeven dat zelfrijdende auto’s in India geen goed plan is. De wegen zouden namelijk van een te slechte kwaliteit zijn en de steden te chaotisch voor een veilige implementatie.

Uber

Uber onder vuur na verkrachtingszaak

Uber en de soortgelijke service Ola zijn in India behoorlijk onder vuur komen te staan na een verkrachtingszaak in 2014, waarbij een Uber chauffeur betrokken zou zijn. Veel mensen wilden de diensten verbieden en op het moment is de overheid in overleg om Ola en Uber mogelijk onder de motorvoertuigen wet op te nemen. Hierbij moeten chauffeurs een licentie hebben en moeten de gebruikte auto’s geregistreerd worden. Ook kunnen er zware straffen worden opgelegd bij verkeersovertredingen.

Mercedes één van de toekomstige autonome auto's

Waar ze in India om hun eigen redenen moeite hebben met zelfrijdende auto’s, hebben we in het westen te maken met een andere keerzijde van de autonome voertuigen. Hier hebben we namelijk te maken met auto’s, die binnen no time weer verouderd zijn en zouden zelfrijdende auto’s voor de normale mens waarschijnlijk veel te duur zijn.