Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Digital 13 jun 2019

ING geeft je persoonlijke aanbiedingen op basis van je financiële data

ING heeft onlangs zijn  privacystatement bijgewerkt om klanten een nieuwe dienst aan te bieden. Als nieuw item is de “persoonlijke marketing op basis van profilering” toegevoegd aan het privacystatement en hiermee lijkt de bank onder andere het voorbeeld van Google enigszins te volgen. Op basis van je bij- en afschriften krijg je tegenwoordig namelijk persoonlijke aanbiedingen.

Data op je bij- en afschriften

Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat je op het vliegveld pint en vervolgens een aanbieding van ING krijgt om meteen een reisverzekering af te sluiten of om een creditcard te nemen. Een ander voorbeeld is het aanbieden van een spaarrekening voor je kinderen, wanneer de bank merkt dat je kinderbijslag op je betaalrekening ontvangt. De bank kijkt dus naar verschillende informatie  op je bij- en afschriften, zoals de locatie en van wie je geld krijgt.

ING

Alleen ING producten

Via de app, website en bijsluiters bij rekeningoverzichten zegt de bank klanten te informeren over deze persoonlijke aanbiedingen. Overigens krijg je alleen aanbiedingen van ING zelf voorgeschoteld en wordt je informatie niet met derden gedeeld. ING geeft aan dat er op het moment beslist geen plannen zijn om met aanbiedingen van derden aan te komen, maar voegt daaraan toe dat ze niet in de toekomst kunnen kijken. Een woordvoerder van de bank laat wel weten in een gesprek met One More Thing dat de bank zorgvuldig met persoonsgegevens omgaat.

ING persoonlijke aanbiedingen

Aanbiedingen uitschakelen

Mocht je nou niet gediend zijn van de nieuwe persoonlijke aanbiedingen van de bank, kun je ervoor kiezen om de optie uit te schakelen. De optie staat automatisch bij alle klanten aan, maar via je instellingen kun je dat stopzetten. Dit kun je helaas niet via de app op je mobiele devices doen, maar alleen via de browser. Log in op Mijn ING en ga vervolgens naar je profiel. Daarna ga je naar de privacy sectie, waar je aan de slag kunt met een schuifje bij “ik wil geen commerciële boodschappen van ING op basis van mijn persoonsgegevens”.  Met het schuifje kun je bepalen of je wel of juist geen persoonlijke aanbiedingen ontvangt.

Onlangs kwam ING ook al in het nieuws met betrekking tot een andere moderne verandering. De bank werkt sinds kort namelijk ook met Apple Pay.

One More Thing

Reageer op artikel:
ING geeft je persoonlijke aanbiedingen op basis van je financiële data
Sluiten