Dit werd ‘m niet: DigiScents iSmell, het apparaat dat je het internet laat ruiken

Aan revolutionaire innovaties gaan tergend lange onderzoeken, testfases, en pretentieuze presentaties vooraf. Des te pijnlijker is het als jouw uitvinding helemaal niet zo revolutionair blijkt te zijn. In de rubriek ‘Dit werd ‘m niet’ lichten we de mooiste flops uit de techgeschiedenis uit. Deze week DigiScents iSmell.

DigiScents bespeurde een gat in de markt

De iSmell is een innovatie uit 1999 die in 2001 op de markt moest komen. Dit gebeurde echter nooit. Daar was een goede reden voor; het concept van de iSmell was belachelijk.

Het Amerikaanse bedrijf DigiScents wilde een nieuwe dimensie toevoegen aan het internet, namelijk geur. De bedenkers van de iSmell werden voor dit idee geïnspireerd op een vakantie toen ze de verschillende geuren die locaties als stranden, steden en havens met zich mee brengen roken. Het idee om geuren op te slaan en te reproduceren in een andere context was geboren.

iSmell

WANT wie wil nou niet het internet ruiken?

Het idee om geuren uit een pc te laten komen werkte als volgt: DigiScents bouwde eerst een soort van database van verschillende geuren die via een apparaat met de computer verbonden moest worden. Om dit mogelijk te maken was de software ‘ScentScream’ en de hardware ‘iSmell’ nodig.

Zoals computers miljoenen kleuren kunnen weergeven door alleen de verhouding tussen rood, groen en blauw te mixen, wilde DigiScents verschillende geuren creëren door 128 geuren te mengen. Wanneer je een website bezocht of een mail las werden de 128 geuren in de cartridge gemixt om de juiste geur na te bootsen, wat die dan ook mocht zijn.

iSmell

What the smell?!

Het idee voor de iSmell was waarschijnlijk enorm goed en waterdicht uitgewerkt of er werkte een ware pitch-held bij DigiScents. Er werd namelijk 20 miljoen dollar opgehaald om het project te financieren. Grote investeerders als Givaudan (een grote parfumproducent) en P&G staken geld in deze lucht.

Na twee jaar aan een prototype te hebben gewerkt werd de iSmell in 2001 gepresenteerd op een elektronicabijeenkomst. Het was een kansloze vertoning met nul interesse voor het product. Je moet de bedenkers van het geurapparaat wel meegeven dat het ophalen van 20 miljoen dollar voor zo’n waardeloos product wel knap is.

iSmell

De iSmell is misschien een geinig concept wanneer je een parfumwebsite bezoekt of op zoek bent naar recepten, maar welke geur krijgt een mail van je werk of een nieuwtje over een ontploffing bij een kernreactor? En waarom zou iemand dit überhaupt willen hebben? Het is een product dat je het internet laat ruiken. Conclusie: heel heel vreemd.

Sommige innovaties slaan beter aan dan anderen. Investeer jij liever een paar euro in plaats van 20 miljoen in een gadget die je nooit in deze rubriek met gefaalde innovaties terug zult zien? Check dan de top gadgets van de Action, Lidl en Aldi. Die stellen nooit teleur.

Reageer op artikel:
Dit werd ‘m niet: DigiScents iSmell, het apparaat dat je het internet laat ruiken
Sluiten