Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn Gadgets 14 oktober 2017

Dit werd ‘m niet: Microsofts Zune MP3-speler die als mosterd na de maaltijd kwam

Aan een revolutionaire innovatie gaan tergend lange onderzoeken, testfases, en bijzonder uitmuntende presentaties vooraf. Des te pijnlijker is het als jouw uitvinding helemaal niet zo revolutionair blijkt te zijn. In de rubriek ‘Dit werd ‘m niet’ lichten we de mooiste flops uit de techgeschiedenis uit. Deze week Microsofts Zune MP3-speler.

Geen innovatie en geen concurrent voor de iPod

In november 2006 werd Microsofts Zune gelanceerd. Het grote softwarebedrijf ging de concurrentie aan met Apple‘s iPod. De iPod domineerde de wereldwijde multimediaspeler-markt al sinds 2001. Op het moment dat de Zune werd gelanceerd, waren er wereldwijd al meer dan honderd miljoen iPods verkocht.

Ondanks dat de lancering Microsofts MP3-speler een beetje mosterd na de maaltijd was, kreeg Microsoft de vier grootste muziek labels van dat moment alsnog zo ver om een deal met ze te sluiten. De eerste paar maanden liep het niet goed met de verkoop van de Zune. Volgens Bloomberg Television werden er tussen de lancering in november 2006 en midden 2007 slechts 1.2 miljoen exemplaren verkocht. In mei 2008 bracht Microsoft naar buiten dat er slechts twee miljoen Zune’s waren verkocht. Je kunt dus gerust zeggen dat het dramatisch ging met de verkoop van deze muziekspeler.

De Zune is uiteindelijke geen geflopte innovatie doordat het product zelf slecht was. Er was eigenlijk maar weinig mis met de multimediaspeler. De Zune faalde door de ondermaatse marketing van Microsoft en de slechte timing van de lancering van het product. Microsoft probeerde een race te winnen die al lang gewonnen was.

Goede verliezer

Voormalig hoofd van Microsoft, Robbie Bach, gaf een aantal jaren geleden toe dat de Zune niet het beste idee was dat Microsoft ooit ten uitvoering heeft gebracht. Hij vertelde dat de markt van de draagbare media players waarschijnlijk al veel te ver vooruit was toen zij erin stapten. Ook gaf hij toe dat de ‘innovatie’ marketingtechnisch niet goed was gepresenteerd en vrij verwarrend was. Het bedrijf liet zich te veel leiden door waar Apple mee bezig was.

innovatie

Leren van je fouten

Toch was de Zune geen complete mislukking (de verkoopcijfers buiten beschouwing gelaten natuurlijk). Het heeft er namelijk wel voor gezorgd dat de nodige veranderingen en hervormingen zijn doorgevoerd binnen Microsoft.

Samen met de Xbox was dit apparaat een van Microsofts eerste pogingen tot het maken van eigen innovatieve hardware en software. Die eigen innovatie heeft het bedrijf in de jaren erna alleen maar verder gebracht.

De belangrijkste lessen die andere ondernemers kunnen leren van Microsofts fout met deze MP3-speler? Kies je markt: dat een ander bedrijf ergens succesvol in is wil niet zeggen dat jij dat ook bent, en: focus op de toekomst en niet op successen (van anderen) die al zijn behaald. Zo, wat voer tot nadenken op deze mooie zaterdagmiddag!

Tegenwoordig gaan Microsoft en Apple nek-aan-nek. Ken je bijvoorbeeld de Microsoft Surface Laptop al? Deze MacBook-concurrent maakt indruk.

Reageer op artikel:
Dit werd ‘m niet: Microsofts Zune MP3-speler die als mosterd na de maaltijd kwam
Sluiten