Dit werd ‘m niet: Sony’s AIBO, de robothond die Japanse baasjes aan het huilen maakte

Aan revolutionaire innovaties gaan tergend lange onderzoeken, testfases, en bijzonder uitmuntende presentaties vooraf. Des te pijnlijker is het als jouw uitvinding helemaal niet zo revolutionair blijkt te zijn. In de rubriek ‘Dit werd ‘m niet’ lichten we de mooiste flops uit de techgeschiedenis uit. Deze week Sony’s AIBO robothond.

De robothond die dood ging: Aibo

Sommige mensen zijn op zoek naar een lieve puppy met een zachte vacht, anderen hebben liever een beestje gemaakt van plastic en ijzer. Smaken verschillen, moet Sony hebben gedacht toen het in 1999 AIBO op de markt bracht: een robothond die alleen Japan wist te verroeren.

Zelfs een robothond is sterfelijk.

AIBO kreeg veel media-aandacht doordat het een compleet nieuwe markt aanboorde en ook een innovatief design had. Flopte de robot enorm. In 2006 werd de productie gestopt en sinds 2014 maakt Sony niet langer updates voor het apparaat. Zo hield deze robothond het toch nog een aantal jaar vol in hondenjaren.

Baasjes van de AIBO treurden wel massaal toen dit bericht naar buiten kwam en organiseerden zelfs begrafenissen voor het ding. Ja, serieus. Only in Japan, dat dan weer wel. Zelfs robothonden zijn sterfelijk..

Opvallende innovatie maar geen populair beestje

De AIBO, dat in het Japans ‘vriend’ of ‘partner’ betekent, opereert autonoom en beschikt over technologieën als een LCD camera, touch-sensors, LED-lampen, een microfoon en speakers. De robothond kan uit zichzelf bewegen en bewegingen aanleren die niet voorgeprogrammeerd zijn. Ook herkent de ‘hond’ meer dan honderd verschillende stemcommando’s en kan het een eigen persoonlijkheid ontwikkelen afhankelijk van het contact met het baasje.

Toen AIBO net op de markt kwam zag de toekomst van het apparaat er zonnig uit. Zo verscheen het ding in een aflevering van South Park en in een videoclip van Janet Jackson. Ondanks allle media aandacht verkocht Sony in de VS slechts rond de 150.000 AIBO’s. In vergelijking met met het robotspeelgoed Furby (meer dan veertig miljoen stuks verkocht) is dit echt kinderspel.

innovatie

AIBO heeft tegenwoordig een permanent hondenhuis gevonden: hij is nog te bewonderen in het Museum of Modern Art in New York en het Smithsonian in Washington DC. Ook verkopen voormalig AIBO-baasjes de ‘organen’ van het ding (ofwel de onderdelen) online zodat andere AIBO’s er mee gerepareerd kunnen worden.

Lekker zacht wel, zo’n robot

Een mogelijke reden voor het falen van de robothond was de prijs. De robot ging voor meer dan duizend euro over de toonbank. Geen kleine investering dus, al ben je aan AIBO al met al wel minder geld kwijt dan bij het hebben van een echte hond.

Toch begrijpen we volledig dat niet iedereen stond te springen om met een robot over straat te gaan. In Japan is dat echter anders. Het bekende, en trieste, eenzaamheidsprobleem daar was en is erg serieus. Sony heeft daar waarschijnlijk een aantal levens gered met deze plastic man’s best friend. Fijn, maar doe ons toch maar een Tamagotchi..

innovatie Aibo

Heb je toevallig nog wel een AIBO liggen (gecondoleerd), dan kun je er nu grof geld aan verdienen. Een goed exemplaar levert met gemak nog vijfhonderd tot duizend euro op. Nooit een robothond gehad? Wellicht heb je dit speelgoed dan nog wel in de kast liggen, ook niet slecht cashen trouwens!

Reageer op artikel:
Dit werd ‘m niet: Sony’s AIBO, de robothond die Japanse baasjes aan het huilen maakte
Sluiten