Meer advertenties op Instagram dan voorheen? Ja, Facebook is de boosdoener
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F08%2Faccess-browser-close-up-1137308-2.jpg)
Nee, er is niks mis met je ogen of geheugen. Je hebt het goed gemerkt. Instagram heeft inderdaad meer advertenties dan ooit tevoren. Wanneer je de app nu opent dan zie je op dit moment ongeveer als iedere vijfde post een advertentie. Dat is veel, heel veel. In een recent rapport in The Information komt naar voren dat het social netwerk in opdracht van Facebook het aantal advertenties ongeveer heeft verdubbeld. Bedankt hè Facebook.
Advertenties op de app rijzen de pan uit
In het rapport wordt gedetailleerd gesproken over de manieren waarop Facebook in de laatste twee jaar meer en meer controle uit is gaan oefenen op Instagram. Een van de opdrachten van het sociale netwerk voor Instagram was om het aantal advertenties op de app grofweg te verdubbelen. De advertenties in de app zijn in handen van het sociale netwerk en zijn overal in de app te zien: van de Stories, in de Explore-tab tot in de feed zelf.
De opdracht was om het aantal advertenties naar het einde van dit jaar toe op te schroeven. Een op de vijf posts is op dit moment al een advertentie. Daarnaast zijn er ook back-toback advertenties in je stories. Dat houdt in dat meerdere advertenties van verschillende adverteerders na elkaar worden afgespeeld, waar dit eerder beperkt bleef bij een ad. Hierover vertelde Facebook Adweek dat ze experimenteren met de hoeveelheid advertenties in Stories om de gebruikservaring te versoepelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F08%2Faccess-browser-close-up-1137308-2.jpg)
Facebook voelt de hete adem van Instagram in zijn nek
In het rapport van The Information wordt ook vermeld dat men bij Facebook bezorgd is dat Instagram succesvoller wordt dan het sociale netwerk. Daarom wordt er vast al hard gewerkt aan verschillende manieren waarop de app uiteindelijk gebruikers terug kan leiden naar het sociale netwerk.
Facebook’s only real competitor is Instagram, which it owns, so it is slowly crushing Instagram. https://t.co/HWNS5SGTHv
— nilay patel (@reckless) August 22, 2019
Een ding weten wij wel zeker meer advertenties op Instagram zullen onze gebruikservaring niet versoepelen of verrijken. We zijn erg benieuwd hoe onze feed er aan het einde van dit jaar uit ziet als dit zo door gaat. Er zijn nog meer manieren waarop Facebook zijn invloed op het sociale netwerk wil vergroten. Benieuwd wat die zijn? Check het hier.